Om miljözon klass 3 införs i delar av Stockholms city i slutet av nästa år blir det stora negativa konsekvenser för näringslivet. Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser. Dessutom är tidsramen alltför snäv. Det hävdar Sveriges Bussföretag, Transportföretagen och flera andra organisationer inom näringsliv och besöksnäring i en gemensam konsekvensanalys av de planer på miljözon 3 som den politiska majoriteten i Stockholms stad har. De påpekar bland annat att det idag bara är en enda av landets 1745 turistbussar som är eldriven.
I analysen ställer sig näringslivets organisationer sig positiva till en omställning som innebär en mer hållbar stad. Men det finns en rad utmaningar som behöver lösas innan miljözon 3 införs, menar organisationerna.
Bakom konsekvensanalysen står Transportföretagen, Sveriges Bussföretag, Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel och Visita.
Att organisationerna gör en egen konsekvensanalys motiverar de med att Stockholms stad inte har gjort någon ordentlig sådan.
I analysen lyfter de fram att transportsektorn, både när det gäller persontransporter och varor, riskerar att drabbas hårt.
– När det gäller turistbussar finns det i princip inga som uppfyller kraven för miljözonen i dagsläget. Av 1745 turistbussar i Sverige är det idag en (1) som är eldriven. Det fåtal bussar som finns till salu och går på el är dessutom tillverkade under villkor som många regioner i Sverige inte accepterar, då de levereras av kinesiska företag. Turist- och beställningstrafiken med buss genererar årligen tusentals resor till Stockholm som ger intäkter till besöksnäringen, framhåller organisationerna.
De pekar också på att idag är endast 3,8 procent av de lätta lastbilarna i Stockholm eldrivna. Och även om andelen skulle öka skulle transporterna bli dyrare eftersom ellastbilar är betydligt dyrare än dieseldrivna.
Även taxinäringen drabbas, heter det i analysen.
– Den snäva tidshorisonten för miljözonen ställer även till bekymmer för taxinäringen. Långa leveranstider på elektriska fordon och otillräcklig utbyggnad av publik laddinfrastruktur försvårar. Den befintliga fordonsflottan uppfyller till stor del inte kraven för miljözonen.
I analysen varnar näringslivsorganisationerna också för att Stockholms city förlorar attraktionskraft och att det finns en risk för snedvriden konkurrens och förlorade arbetstillfällen.
Lämna ett svar