Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppsfria bussar på snabb framryckning

Mer än hälften, 52 procent, av de bussar som används i kollektivtrafik i Europa kommer att vara emissionsfria år 2027. ”Varje gång du stiger på blir vi laddade”, står det på den här elbussen i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Mer än hälften, 52 procent, av de bussar som används i kollektivtrafik i Europa kommer att vara emissionsfria år 2027. Samtidigt ökar det totala antalet bussar med sex procent. Det bedömer den internationella kollektiv-trafikunionen, UITP, i en stor kartläggning, ”Bus fleet survey 2023”.

Undersökningen omfattar 21 europeiska länder, 54 trafikhuvudmän, kollektiva trafikmyndigheter och operatörer med en sammanlagd bussflotta på närmare 41 000 bussar.

Enligt undersökningen är omkring en fjärdedel av dessa bussar emissionsfria. Men till 2027 väntas en fördubbling av de utsläppsfria bussarna till 52 procent av alla bussar för att öka till 70 procent år 2030.

Samtidigt minskar antalet dieselbussar dramatiskt, från 12 000 till 4 700 hos de undersökta företagen och huvudmännen. År 2030 kommer de att utgöra endast 22 procent av bussflottan – och då ingår biodieseldrivna bussar i siffran.

Bland de undersökta företagen och kollektivtrafikmyndigheterna har 54 redan idag bussflottor där det inte fanns en enda dieselbuss 2022. Det är en siffra som fyrdubblas till 16 dieselfria flottor år 2030.

Batteridrivna bussar utgör med bred marginal den största delen av de emissionsfria bussarna och ökar från 1 621 år 2022 till närmare 11 000 bussar år 2030. Därmed kommer de att utgöra mer än 50 procent av alla bussar hos de undersökta operatörerna och huvudmännen. Nattladdning i depå är den vanligaste laddtekniken.

Vätgasbussarna kommer även i fortsättningen att vara en nischprodukt och utgöra mindre än två procent av den samlade bussflottan i Europa.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)