Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk dubbelledbuss från Volvo – en bamse för BRT-linjer

Volvo Bussar introducerar nu sin nya elbussplattform som dubbelledbuss för BRT-trafik. Foto: Volvo Bussar.

I mars premiärvisade Volvo Bussar sin helt nya plattform för elbussar – BZR. Företagets vd Anna Westerberg framhöll då att BZR Electric skulle komma att säljas på global nivå och anpassas till kunder och användningsområden i hela världen. Och först ut är – Latinamerika. De första eldrivna dubbelledbussarna på plattformen ska nu gå i testtrafik på BRT-linjer Curitiba i Brasilien, Bogotá i Colombia samt i Mexico City.

Bussarna är byggda på den nya BZR-elplattformen, 28 meter långa och har en kapacitet på upp till 250 passagerare.

– Ett BRT-system med de här bussarna kan transportera lika många passagerare som ett tunnelbanesystem, men har mycket lägre etablerings- och driftskostnader och inga utsläpp, säger André Marques, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

BRT står för Bus Rapid Transit, snabba, kapacitetsstarka bussystem som till stor del kör på egen väg och har särskilt anpassade hållplatser för snabb på- och avstigning.

Den dubbelledade elbussen är utrustad med två elmotorer på 200kW, vilket motsvarar totalt 540 hästkrafter. Bussen har en automatiserad växellåda, som bygger på Volvos välkända I-Shiftlåda.

Laddtiden för batterierna är två – fyra timmar via plug-inkontakt. Dessutom går det att installera utrustning för snabbladdning via pantograf på BRT-terminaler.

Vid den kommersiella lanseringen kommer den dubbelledade elbussen att tillverkas på Volvos fabrik i Curitiba och kan exporteras till flera länder där det finns städer med BRT-system.

– Volvos dubbelledade buss har alltid stått för hög effektivitet och transporterat fler passagerare med mindre utsläpp. Nu, med 100 procent elektriska fordon, kommer vi att nå nollutsläpp av växthusgaser, säger Alexandre Selski..

Volvo introducerade sina första dubbelledbussar för mer än 30 år sedan.

När Volvo Bussar i mars lanserade den nya elbussplattformen BZR talade företaget mycket om att bussen skulle komma för såväl stads- som regiontrafik, men även som turistbuss. Plattformen BZR är avsedd att under lång tid vara basen för Volvos elbussar, oavsett användningsområde.

I Europa lanseras bussen först i 14,9- och 12,3-metersversioner som senare följs av en 13-metersversion. Men Latinamerika hann alltså före. I stor skala dessutom…

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)