Striden fortsätter om att införa miljözon, klass 3, i delar av Stockholms city. Moderaterna i Stockholms stad har nu i förvaltningsdomstolen överklagat stadens beslut om införandet av zonen. Dessutom anklagar Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) för att vara jävig i frågan.
Moderaterna pekar på att Strömgren i stadens trafiknämnd har varit drivande när det gäller att införa miljözon 3. Samtidigt är Strömgren ordförande i det kommunala Stockholm Parkering AB som enligt moderaterna gynnas på bekostnad av ett parkeringsbolag som driver parkeringshuset Parkaden innanför miljözonen.
Parkeringshuset är för övrigt av Stadsmuseet klassat som en av de kulturhistoriskt mest värdefulla fastigheterna på Norrmalm i Stockholm.
I det överklagande som det moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin i Stockholm har skickat in till förvaltningsdomstolen skriver Wedin att en kommun inte kan införa en miljözon på vilka grunder som helst. Enligt trafikförordningen måste det gälla ett ”ett särskilt miljökänsligt område inom tättbebyggt område” där normerna för miljökvalitet överskrids.
Men så är det inte i det område i Stockholm där staden vill införa miljözon 3, framhåller Wedin. I anmälan till domstolen skriver han att normerna och EU-direktivens gränsvärden för kvävedioxid klaras, både i det område där miljözon 3 ska införas och i hela Stockholms stad. Även partikelhalten i luften ligger lägre än världshälsoorganisationens riktvärde.
Wedin kritiserar också beslutet för att staden inte har gjort någon beräkning av hur miljözonen påverkar trafiken i zonen eller dess omgivningar. Däremot har Trafikkontoret i Stockholm bedömt att gatunätet omkring zonen kommer att få 15– 20 procent ökad motortrafik.
– Dessutom är problemen med luftkvalitet större i andra områden, skriver Dennis Wedin.
I sin anmälan skriver Dennis Wedin också att miljözonen riskerar att snedvrida konkurrensen i näringslivet i centrala Stockholm. Han lyfter där också fram busstrafikens betydelse.
– Om det blir brist på fordon för transporter eller att bussar för turist- och beställningstrafik minskar i antal riskerar arbetstillfällen att gå förlorade då butiker, restauranger, hotell, kulturverksamheter med mera riskerar att drabbas av brist på varor och gods, ökade kostnader och minskad omsättning på grund av ett minskat kundunderlag. Enbart bussar för turist- och beställningstrafik bidrar idag med 4,7 miljarder kronor till Stockholms besöksnäring, skriver Dennis Wedin.
Lämna ett svar