Gotlandsbolaget och dess dotterbolag fortsätter att köra Gotlandstrafiken även under trafikperioden 2027 – 2035. Det står klart sedan Trafikverkets upphandling av trafiken blev klar på måndagen. Rederier från hela EU konkurrerade om uppdraget.
Gotlandstrafiken kommer att bedrivas med tre snabbgående fartyg, svensk flagg och svenska kollektivavtal.
Samma fartyg som används i dagens trafik kommer att användas, dessutom tas ett nytt fartyg i drift 2028 som bland annat kommer att kunna köras på vätgas.
– Vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit förnyat förtroende från Trafikverket. Vår resa mot klimatneutrala överfarter fortsätter nu med nästa generations fartyg och minskade utsläpp, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget.
Av skatteskäl kommer kommer fartygen att segla under svensk flagg och med svensk besättning med svenska kollektivavtal,medan ett danskt dotterbolag kommer att ansvara för ekonomisk och strategisk ledning.
Under kommande avtalsperiod gäller ett klimatkrav som innebär att operatören ska minska CO2-utsläppen med 30 procent.
Det nya avtalet börjar gälla den 1 februari 2027.
Lämna ett svar