Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kör- och vilotidsregler: varning istället för sanktioner

Regeringen föreslår flera ändringar i kör- och vilotidsreglerna. Arkivbild: Ulo Maasing.

Regeringen föreslår i en promemoria flera ändringar i reglerna för kör- och vilotider. Bussföretag och åkerier ska kunna få en varning från Transportstyrelsen istället för att tvingas betala en sanktionsavgift. Förutsättningen är att en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag föreslås också tas bort.

Branschorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, har länge arbetat för att få igenom ändringarna.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2025 och är nu ute på remiss.

– Dagens kontrollsystem av kör- och vilotiderna har inget som helst inslag av lärande, utan det slås till med sanktionsavgift direkt. En varning istället för sanktionsavgift ger företagen en möjlighet att rätta till brister, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef vid Transportföretagen.

– Att ta bort sanktionsavgiften för otillåtna kortuttag är ett konkret regelförenklingsförslag som vi föreslog redan hösten 2020. Det är en viktig framgång att det nu tas ett steg närmare att äntligen ta bort sanktionsavgiften för detta, säger Tina Thorsell.

Kortuttagen är tillåtna enligt EU-reglerna och är en del av normala förflyttningar av bussar och lastbilar under en dag så ändringen är verkligen på tiden.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)