
Om drygt tio år ska 70+ procent av bussarna i mångmiljonstaden Hongkong vara bränslecellsdrivna. Foto: CVitybus Hongkong.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Mångmiljonstad storsatsar på vätgasdrivna bussar; Irizar lanserar eldriven regionbuss; Solaris håller ställningen som marknadsledande på vätgasbussar.
Hongkong: När jättestaden Hongkong med sina 7,3 miljoner invånare ställer om från fossila bussar till utsläppsfria gör bussföretaget Citybus en storsatsning på vätgasdrivna bränslecellsbussar.
Häromdagen satte Citybus sin första bränslecellsbuss i trafik under stort pomp och ståt, en treaxlig dubbeldäckad prototyp utvecklad av kinesiska Wisdom Motor och med bränslecell från Ballard. Modellen har en räckvidd på upp till 420 kilometer på en tankning som tar tio minuter.
Citybus har en flotta om cirka 1 700 bussar. Planen är att 70 procent av bussarna år 2045 ska vara bränslecellsdrivna, de övriga 30 procenten batterielektriska.
Spanien: Den i Sverige välkända spanska busstillverkaren Irizar kommer att i höst lansera en eldriven klass 2-buss för regiontrafik, rapporterar vår italienska kollega Sustainable Bus. Lanseringen kommer att ske på den stora bussmässan FIAA i Madrid den 22 – 25 oktober.
Irizar har ännu inte avslöjat närmare detaljer om den nya bussen, exempelvis vilken plattform den ska byggas på eller om det handlar om en helbyggd Irizarbuss eller om Irizar karosserar bussen på en plattform från någon annan tillverkare – eller om båda alternativen.
Frankrike: Den polska busstillverkaren Solaris fortsätter attt ha framgångar på Europamarknaden för bränslecellsbussar där företaget är marknadsledande. Nu har Solaris säkrat ännu ett kontrakt på bränslecellsbussar till Frankrike. Kontraktet gäller fyra tolvmeters Urbino Hydrogen till Artois Mobilités i norra Frankrike. Bussarna ska levereras till Transdevs trafik för huvudmannen i början av nä och sta år.
Just nu slutför Solaris en leverans av 22 bränslecellsbussar till Parisregionen och Île-de-France Mobilités. Sammanlagt har busstillverkaren levererat bränslecellsbussar till 25 städer i Europa, bland annat Barcelona, Frankfurt, Bratislava, Venedig, Madrid och Poznan.
Lämna ett svar