
Kinesiska Yutong gör en inbrytning på en ny, europeisk marknad sedan busstillverkaren Van Hool gått i konkurs. Bild: Qbuzz.
I våras gick den belgiska busstillverkaren Van Hool i konkurs. Konkursen har berett vägen för den kinesiska busstillverkaren Yutong att göra en kraftfull inbrytning på en ny del av europamarknaden för elbussar. Yutong är världens största busstillverkare och har i Europa haft betydande framgångar i bland annat Norge, Danmark och Storbritannien.
Det var i april som Van Hool begärde sig själv i konkurs. Den holländska busstillverkaren VDL tar över Van Hools busstillverkning, men Van Hools produktion av stads- och regionbussar avvecklades i samband med konkursen.
Samtidigt hade Van Hool en del betydande order på just bussar för kollektivtrafik. En av de större beställningarna hade lagts av det holländska trafikföretaget Qbuzz i samband med att företaget vann en stor trafikupphandling i den nederländska provinsen Zuid Holland. Nu går beställningen, som var uppdelad i två paket, vidare till Yutong.
Det första paketet som Qbuzz beställde hos Van Hool omfattade 54 15-meters elbussar i Van Hools nya A-serie. Beställningen gjordes i mars 2023 och bussarna skulle sättas i trafik i december i år. Nu är det klart att ordern istället går till Yutong. Den kinesiska tillverkaren ska leverera 50 Yutong U15 som ska vara i trafik i juli 2025.
Men det stannar inte där. I januari i år, bara några månader innan konkursen, fick Van Hool en beställning från Qbuzz på ytterligare 112 elbussar i A-serien, också de till trafiken i Zuid Holland. Ordern var den största som Van Hool hade fått på A-serien.
Qbuzz uppger att om bussarna i den första leveransen från Yutong motsvarar företagets förväntningar kommer den kinesiska tillverkaren också att få leverera de 112 elbussarna i det andra paketet.
Sammanlagt blir det alltså en inbrytning med över 160 bussar på en för Yutong ny europeisk marknad tack vare Van Hools konkurs.
Till det kommer 140 nya elbussar från Iveco för Qbuzz trafik i Zuid Holland. Den ordern fick dock Iveco redan innan Van Hools konkurs.
Man lär sig aldrig sin läxa? Man låter alla ägg hamna i samma korg?
Ju fler busstillverkare det finns ju större konkurrens och prispress blir det. Med bara ett fåtal busstillverkare blir det dyrt och sämre, för konsumenten? Att bolag som idag är ute efter att bli störst och låta låglöneländer producera har sitt pris, för kunderna. Ja, en svensktillverkad Electrolux tvättmaskin från förr höll i 30 år, en turkisk Electrolux tvättmaskin idag höll inte ens i 30 dagar?
Lägg därtill handelskrig eller krig runt Röda havet och saknar man då produktion i Europa så lär man bli utan bussar både på kort och lång sikt?
Bussbolag borde därför göra som en klok och välutbildad konsument, köpa närproducerat för bästa kvalité, och då också gynna ortens arbetskraft. Otänkbart?
Javisst är det otänkbart.
Med endast svenskproducerade bussar blir priset också skyhögt samtidigt som du vill ha ett lågt pris på dina resor i kollektivtrafiken.
Rimmar illa?
Inget är gratis? Någon måste betala?
Och varför är en kinesisk buss billigare än en svensk?
Sämre kvalité och inte anpassat för svenskt klimat gör den billigare?
Eller en billig kinesisk buss betalas av fabriksarbetare, gruvarbetare och transportarbetare i Kina, med låg lön och dålig arbetsmiljö?
Men allt detta kan man kanske blunda för, bara priset är det rätta?
Dock, det är ett stort problem med att ha all produktion utanför Sveriges gränser har det ju visats sig många gånger, Covid-19 medicin som ransoneras av tillverkarländerna, och när M/V Ever Given ställde sig på tvären i Suez och de brister som då uppstod i Europa av varor som inte kom fram i tid.
Även om Kina nu gör billiga och bra bussar så ökar ju priset på bussbiljetten hela tiden ändå? Så, kanske det beror på att vi har svenska bussförare som har skyhöga löner?
Bussbranschen försöker ändra så många avtal och lagar de kan för att få tag på folk som vill köra buss, till lägsta pris. Det enda de kanske behöver ändra på är att ta bort språkkunskapen i svenska? Ja, låt vilken bussförare som helst komma hit och köra buss, typ från Kina, och personalbristen är löst? Lönen här är bättre så de kommer säkert, och kan då få ett arbetstillstånd på ett eller ett par år innan de tar sin feta lön och åker hem igen? Att de inte kan kommunicera med resenären är inget större problem, resenären får lära sig resa med appen istället, ja chatta med någon svensktalande trafikinformatör sittandes i en Baltstat?
Inget är omöjligt om viljan finns, och biljettpriset ska hållas lågt?