Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförarkampanj i SL-trafiken

Kampanjen för att locka fler till bussföraryrket syns nu för hundratusentals personer varje dag genom att den är synlig i SL:s bussar och tåg. Foto: Transportföretagen.

Sveriges Bussföretags kampanj ”Bli bussförare” syns nu på allt fler håll i landet. Bland annat har SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, upplåtit reklamytor för kampanjen ombord på bussar och tåg i SL-trafiken. Redan tidigare har kampanjen som lanserades i november förra året synts i sociala media, i kanaler hos flera regionala kollektivtrafik-myndigheter och på webbplatsen blibussförare.nu.

Syftet med kampanjen är att få fler att hitta vägen till utbildning som bussförare.

– Vi har fått vittnesmål om att många upplever det som krångligt att hitta de utbildningar som erbjuds runt om i landet. En samlad bild över möjliga utbildningsvägar för de som vill söka sig till yrket har saknats. Kampanjens webbplats erbjuder detta, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och en av personerna i projektets styrgrupp.

Kampanjen består av ett antal annonser som syftar till att väcka intresse för bussföraryrket och locka intresserade till webbplatsen blibussförare.nu. Förutom informations- och fördjupningsmaterial på själva webbsidan finns också en personligt bemannad tjänst som svarar på frågor från intresserade inom sju dagar och kan lotsa personer vidare till möjliga utbildningar nära dem.

– Samtidigt fortsätter vi från Sveriges Bussföretag och Transportföretagen att aktivt påverka beslutsfattare och regionala kollektivtrafikmyndigheter för att skapa möjligheter för fler att utbilda sig till bussförare. I höst kommer exempelvis frågan om körkortsåldern för bussförare samt den så kallade 50-kilometersregeln att åter tas upp i EU. Frågan pausades i samband med EU-valet, säger Anna Grönlund.

– Vi har också en dialog tillsammans med flera regionala kollektivtrafikmyndigheter inom ramen för Sveriges Bussföretags satsning ”Bussakademin” om hur vi tillsammans i branschen gör bussföraryrket än mer attraktivt. I den dialogen diskuterar vi bland annat frågor om arbetsmiljön, exempelvis vikten av bra rastlokaler och depåer, fortsätter Anna Grönlund.

Hon vill också rikta en särskilt eloge till Västtrafik som tillsammans med medlemsföretagen i Sveriges Bussföretag gjort ett antal aktiva satsningar för fler bussförare. Dit hör bland annat en utbildningspeng och ett antal rekryteringsevent.

Taggat som: , , , ,

6 kommentarer »

  1. Ni kan utbilda hur många bussförare som helst, problemet är väl att ni inte kan behålla dem när de väl kört buss ett tag?
    Arbetstider, förmåner och lön är tre saker som kan göra jobbet så attraktivt att folk börjar och sedan jobbar ända fram till pension, and beyond?
    Men ingen av de tre punkterna tänker ni ändra på till det bättre?
    Så, ”Lycka till”, som Per Ahlmark sa.

    • Det stämmer 100% på vad du säger!..keolis och de andra bussbolaget bryr dig inte!…folk kommer o sen försvinner pga lön..arbetstider…

      • Robert Alf har helt rätt, uppdelade arbetsdagar+allting som Robert nämnde. Har erfarenhet ca.4 månader, busschaufförs arbetsvillkor för dåliga.

  2. Kan bara instämma med det som skrevs i föregående inlägg. Branschens nonchalans för verkligheten är enorm. Först måste man hantera rotorsaken till varför inga förare vill stanna kvar. Att bara rekrytera nytt blod till köttkvarnen är ungefär lika intelligent som att tro att man löser något genom att kissa på sig.

  3. Klassiskt fenomen, att fortsätta göra samma sak om och om igen, och tro att det ska förändras.
    Som de ovan sagt, se till de verkliga problemen istället.

    Sveriges Bussföretag är patetiska, och verkar inte på riktigt vilja ha en förbättring.

  4. Håller helt med Alf men han glömde några saker. Trafikmiljö och underhåll ☝️

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)