Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya framgångar för Solaris bränslecellsbussar

Solaris fortsätter att hålla ställningarna på marknaden för bränslecellsbussar. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris har nya framgångar på marknaden med order från flera städer i Europa. De senaste dagarna har Solaris kunnat rapportera om flera prder på sina bränslecellsbussar, den senaste från Frankrike. Samtidigt är bränslecellsbussar generellt en begränsad nischmarknad – under åren 2012 – 2023 registrerades i Europa endast 577 bränslecellsbussar, varav två i Sverige.

Den senaste ordern på Solaris bränslecellsbussar kommer från den franska staden Belfort som har beställt åtta 18-meters ledbussar av modell Urbino 18 hydrogen för leverans under andra halvåret nästa år.

Bussarna är utrustade med en bränslecell på 100 kW och komposittankar som kan lagra mer än 50 kilo vätgas med ett tryck på 350 bar. Elmotorn är på 240 kW. Ordern är den tredje på bränslecellsbussar som som Solaris fått under de senaste månaderna.

Från det privata bussföretaget Martin Uher Bus i Tjeckien har Solaris nyligen fått en order på tio Urbno 12 hydrogen bränslecellsbussar för trafik i Pragregionen. Bussarna ska levereras i slutet av nästa år och ska tankas med vätgas som är producerad med 100 procent grön energi.

Den största ordern på bränslecellsbussar har Solaris under de senaste veckorna fått från lokaltrafiken i Kerpen i Tyskland, REVG Kerpen. Företaget har beställt 26 Solaris Urbino 12 hydrogen. De första bussarna har redan levererats, de övriga levereras under nästa år.

I Sverige finns två vätgasdrivna bränslecellsbussar från Solaris, båda hos Transdev i Sandviken. Bussarna levererades 2021 och fungerade från start. Haken var bara att det inte fanns någon tankstation som klarade att tanka de båda bussarna som hade kostat sex miljoner kronor per buss.

Först i februari i år kom den första av de två bussarna i trafik. Enligt Trnsdev sätts den andra troligen i trafik efter sommaren. Det är dock inte Transdev som får stå för kostnaderna för vätgasprojektet i Sandviken. Den notan hamnar hos Region Gävleborg-

Förra året hade Solaris drygt 37 procent av marknaden för bränslecellsdrivna stadsbussar i EU och Storbritannien. Numera konkursade Van Hool var tvåa med 16,4 procent. I absoluta tal var dock bränslecellsbussarna inte någon stor marknad: den imponerande marknadsandelen till trots nyregistrerades i fjol endast 77 bränslecellsbussar från Solaris förra året. Totalt registrerades i Europa 577 bränslecellsbussar under perioden 2012 – 2023, allt enligt siffror från holländska Chatrou CME Solutions.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)