Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: Regeringsförslag gynnar bilåkande, försämrar för hållbara transporter

Kollektivtrafiken missgynnas, bilåkande och fossila drivmedel gynnas av regeringsförslag, anser Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Bransch-organisationen Svensk Kollektivtrafik riktar hård kritik mot finans-departementets förslag om sänkt skatt på bensin och diesel. Trots ökad reduktionsplikt fortsätter förslaget att gynna bilåkande och fossila bränslen, skriver organisationen till regeringen. Istället för man fram en rad andra förslag för att Sverige ska nå sina miljömål.

I sitt remissvar instämmer Svensk Kollektivtrafik med finansdepartementets analys att regeringens förslag innebär att incitamenten till transporteffektivisering, elektrifiering och användning av höginblandade bränslen försvagas. Likaså att förslaget leder till att användningen av fossila drivmedel ökar.

– Tillsammans med andra bilgynnande förslag från regeringen stärker finansdepartementets förslag bilens position vid val av färdmedel. Det skickar även signalen att den egna bilen är det viktigaste färdmedlet och utsläpp från dessa är mindre viktiga, skriver Svensk Kollektivtrafik.

– Tillsammans med övriga beslut om drivmedel och resande gynnar förslaget dessutom i stor utsträckning mäns bilresande och inte hållbara färdsätt som kvinnor i stor utsträckning står för, fortsätter organisationen.

Man pekar också på att den upphandlade kollektivtrafiken med buss idag drivs till 95 procent av förnybara drivmedel eller el.

Istället för Svensk Kollektivtrafik fram ett antal egna förslag. Bland annat vill man att förmånsskatten på månads- och årskort i kollektivtrafiken tas bort.

Organisationen upprepar också förslaget att det nuvarande reseavdraget ska ersättas med en skattereduktion för arbetsresor som är lika mycket värd oavsett inkomst och oavsett om man pendlar till jobbet med bil, buss, tåg eller cykel. Samtliga partier i riksdagen utom SD ställde sig sommaren 2022 bakom en sådan reform, men L, M och KD ändrade uppfattning när de bildade den SD-stödda regeringen.

Svensk Kollektivtrafik vill också se ökade investeringar i banor som ger mer kapacitet för pendel- och regionaltågstrafik.

Ytterligare ett förslag från Svensk Kollektivtrafik är att Trafikverket ska få en tydlig instruktion om att planera, föreslå, finansiera och genomföra åtgärder som kan påverka efterfrågan på transporter, val av transportsätt och ge en effektivare användning av befintlig infrastruktur.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)