Inflationen och kostnadskrisen har ändrat resvanorna hos hälften av invånarna i landets fyra största stadsregioner. Bilen har blivit den stora förloraren när storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar. Varannan storstadsbo har ändrat sina pendlingsvanor till följd av prisökningarna. Det framgår av en ny studie från konsultföretaget WSP som för fjärde gången har genomfört sin stora studie av pendlingsvanorna i Sveriges storstadsregioner.
WSP har studerat utvecklingen i Stockholms-, Göteborgs-, Malmö- och Uppsalaregionerna.
Enligt undersökningen har totalt 48 procent av storstadsborna ändrat sina pendlingsvanor, 31 procent har helt eller delvis bytt färdmedel och 17 procent reser mer sällan till arbete eller studier.
För privata resor är förändringen ännu större. 54 procent av storstadsborna uppger att de helt eller delvis har ändrat färdmedel eller reser mer sällan. Föräldrar med barn under 18 år, låginkomsttagare och unga vuxna har ändrat sina resvanor mest.
Skillnaderna i resvanor är stor mellan de fyra undersökta regionerna.
Stockholmarna är mest missnöjda med sin pendlingsupplevelse och allra mest missnöjda är de som har kollektivtrafiken som sitt huvudsakliga färdmedel. Köer, trafikstopp och förseningar orsakar mest missnöje, tätt följt av trängsel.
I Storgöteborg har bilen fortsatt ett starkt grepp om pendlarna, men också för privata resor. Regionen ligger också långt efter Uppsala och Malmö när det gäller pendling med cykel. Även här är missnöjet med kollektivtrafiken utbrett.
Malmö utmärker sig som en cykelregion och ligger i topp när det gäller att ta cykeln för privata resor medan andelen pendlare med kollektivtraafik är lägst av de fyra regionerna.
I Uppsala har kollektivtrafiken en jämförelsevis stark ställning. Trots mindre storlek och lägre befolkningstäthet håller Uppsala jämna steg med både Malmö och Göteborg när det gäller kollektivtrafikens andel av pendlingen. Cykeln har en stark ställning. Nästan var femte Uppsalabo använder cykel eller elcykel som sitt primära färdmedel vid pendling till jobbet eller studier.
– De senaste årens prisökningar har fått en stor effekt på våra dagliga resvanor och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler. Det är intressant att så många sparar pengar genom att inte pendla till jobbet. För de som kan arbeta hemifrån har det blivit en populär sparstrategi under de ekonomiskt tuffa tiderna, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och författare till rapporten.
Rapporten visar också att distansarbetet kan komma att öka igen. 8 procent anger att de vill öka sitt distansarbete och ungefär en tredjedel anger att deras arbetsgivare har intagit en mer generös inställning till möjligheten det senaste året.
Samtidigt avtar takten i elektrifieringen av biltrafiken.
Lämna ett svar