Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Solaris får stororder på elbussar; Tallinn lägger ner trådbussarna men återinför dem senare; Elon Musks Tesla lanserar självkörande midibuss.
Nederländerna: Busstillverkaren Solaris ska leverera 96 batterielektriska bussar till Transdev i Nederländerna under fjärde kvartalet nästa år. Detta enligt ett avtal som tecknades tidigare i år men som först nu har meddelats av parterna.
Bussarna ska sättas i trafik i provinsen Utrecht i centrala Nederländerna. Investeringen är en del i Transdevs strategi för att byta ut samtliga företagets bussar i regionen mot emissionsfria bussar. Idag har Utrecht 50 busslinjer med cirka 30 miljoner resenärer om året.
Sedan tidigare har Transdevs holländska dotterbolag Connexxion en flotta på 20 Solaris Urbino 12 bränslecellsbussar i södra delen av landet samt 18 Solaris Trollino 18 trådbussar i staden Arnhem.
Solaris ska också leverera 30 Solaris Urbino 12 electric och fyra Urbino 18 electric till Arriva i västra Brabant. Arriva har också beställt 157 VDL Citea för sin trafik där.

Trådbussarna i Tallinn försvinner från månadsskiftet. Men nya kommer om några år. Foto: Ulo Maasing.
Estland: Lokaltrafiken i Estlands huvudstad Tallinn ska med början i månadsskiftet börja ta sina trådbussar ur trafik och ersätta dem med andra bussar. Anledningen är, säger Tallinns biträdande borgmästare Kristjan Järvan, att såväl bussar som infrastruktur är så nerslitet att de inte längre går att reparera.
– Att ha mer än femton år gamla trådbussar i trafik är svårt eftersom det inte längre finns reservdelar till så gamla fordon, Därför ersätter vi dem med vanliga bussar.
Men bytet är bara temporärt. Nya trådbussar ska köpas in och infrastrukturen, inklusive luftledningar och transformatorstationer ska bytas ut eller renoveras. I våras avsatte också staden 30 miljoner euro (cirka 343 miljoner kronor) för att förnya trådbussflottan. Resultatet av en upphandling av nya trådbussar kommer att presenteras i närtid.
Fram tills de nya trådbussarna kommer ska de nuvarande trådbussarna ersättas med vanliga bussar på samtliga linjer. Linjesträckningarna blir samma som hittills, men samtliga berörda linjer får ett nytt nummer genom att en 8 sätts framför det nuvarande linjenumret för trådbussarna.
USA: Teslas grundare och ägare Elon Musk har nu avslöjat att Tesla har planer på att lansera en självkrande midibuss med plats för upp till 20 personer, men som också kan användas för godstransporter om man anpassar inredningen till det.
Enligt Musk gör det fordonet till ett perfekt alternativ för exempelvis stadstrafik, flygplatser och varutrarnsporter i städer.
Den futuristiska designen är inspirerad av Art Deco.
Till skillnad från de autonoma bussar som finns idag ska Teslas nya Robobus inte att ha vare sig ratt eller pedaler utan vara helt autonom och inte ens ha plats för en säkerhetsförare.
Robovan kommer liksom Teslas kommande autonoma taxi Cybercab att ha nästa generations mjukvara för full autonomi. Den är baserad uteslutande på kameror och utan dyra lidarsystem.
När Elon Musk vid ett event i Kalifornien presenterade Robovan hävdade han att driftskostnaderna för bussen kommer att vara extremt låga. Inte bara för att fordonet är självkörande utan också på grund av en mycket låg energiförbrukning.
Till skillnad från autonoma taxibilar har Robovan också enligt Tesla en klar fördel: den kan ta fler personer vilket gör att energiförbrukningen per person är lägre, samtidigt som gaturummet används effektivare.
Någon tidpunkt för när Robovan och Cybercab ska finnas på marknaden har inte avslöjats av Tesla. Möjligen kan det vara värt att erinra sig att företaget och Elon Musk tidigare har presenterat djärva nya lösningar även inom transportsektorn men utan att det har blivit några konkreta resultat av visionerna.
Lämna ett svar