Nu reser fler med buss i Norge än innan pandemin. Där är bussbranschen den enda del av kollektivtrafiken som har fler resenärer än före pandemin. Det gäller både lokaltrafiken i och omkring städerna och expressbussarna. Däremot är de samlade biljettintäkterna i kollektivtrafiken lägre än innan pandemin. Det framgår av en ny rapport som den norska branschorganisationen NHO Transport har tagit fram.
Bilden av kollektivtrafiken i Norge skiljer sig dramatiskt från exempelvis SL-trafiken i Storstockholm. Innan pandemin, mellan 2010 och 2019, svarade kollektivtrafiken för hela resandeökningen i Norge. Bilresorna stod stilla i antal. Under pandemin rasade resandet med kollektivtrafiken, men 2023 hade kollektivtrafiken tagit tillbaka en stor del av marknaden.
Helt hade den inte återhämtat sig till 2023. Då låg antalet passagerare alltjämt 0,7 procent under 2019 års nivå. Men siffror från första kvartalet i år tyder på att även det tappet håller på att tas igen. Busstrafiken har dock återhämtat sig starkt.
Antalet bussresor var redan förra året fler än innan pandemin i den kollektivtrafik som regionerna, fylkena, har ansvaret för. Jämfört med 2019 gjordes en procent fler bussresor under 2023. Båt, tåg, tunnelbana och spårvagn redovisar samtliga svagare siffror än innan pandemin.
Historiskt underskott
Däremot har biljettintäkterna i kollektivtrafiken fallit från 2019 till 2023. Nergången är elva procent, eller två miljarder norska kronor. Samtidigt har kostnaderna för trafiken ökat och bussoperatörerna har sammanlagt dragit på sig ett historiskt stort underskott.
Rörelsemarginalen i bussbranschen i Norge är mycket låg. Genomsnittet under de senaste fem åren är blott en procent. Det kan jämföras med i genomsnitt tolv procent för alla branscher och företag.
Rapporten ger också en bild av utvecklingen i norsk bussbransch. Nästan var femte buss i Norge var i slutet av förra året eldriven. Elektrifieringen ökar också snabbt. Under första halvåret i år var 66 procent av de nyregistrerade stadsbussarna elbussar. För regionbussar var motsvarande siffra 23 procent.
De leveransproblem för nya bussar som svenska operatörer upplever finns också i Norge. Rapporten från NHO Transport konstaterar att det har blivit svårare att få tag i elbussar som täcker behoven på längre linjer och att leveranstiderna för eldrivna stadsbussar är långa i hela Norden.
Lämna ett svar