Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Londons nya ”spårvagn”; Årets Buss till polsk stad; Nordirländsk busstillverkare siktar på kontinenten.
Storbritannien: En av de längsta busslinjerna i London, linje 358 mellan Crystal Palace och Orpington, började i veckan trafikeras med 20 nya ”spårvagnar”, nämligen Irizars tolv meter långa elbuss ie Tram med en spårvagnsliknande design. Därmed är fler än 1 700 emissionsfria bussar i trafik i den brittiska huvudstaden.
Därmed Har London den största elbussflottan i Västeuropa. Stadens borgmästare har som mål att alla busasar ssom kör för Transport for London år 2030 ska vara utsläppsfria.
Den version av ie Tram som operatören Go Ahead använder in på linjen har pantografladdning vid ändhållplatserna på den cirka 22 kilometer långa linjen. Laddstationerna är på 450 kW vilket gör att en laddning tar endast sex minuter vid vardera ändhållplatsen. Till det kommer laddstationer på 100 kW i depån nattetid.
Polen: Vätgasdrivna bränslecellsbussar ökar sakta men säkert i antal i Europa. Nu har lokaltrafiken i den polska staden Konin beställt fem sådana bussar från Solaris: Urbino 18 hydrogen. Bussarna ska levereras under 2026.
Modellen har en bränslecell på 100 kW. Vätgasen förvaras i åtta komposittankar med en kapacitet på vardera cirka 50 kilo komprimerad vätgas med ett tryck på 350 bar. Solaris har hittills levererat 370 vätgasdrivna bussar till 31 städer i tio europeiska länder.
Solaris Urbino 18 Hydrogen utsågs nyligen till Årets Buss i Europa. Bakom utmärkelsen står en jury som representerar ledande fackmedia från 24 europeiska länder. Bussmagasinet är svensk representant i juryn.
Tyskland: Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus är en av de stora aktörerna på bussmarknaden i Storbritannien och Irland, likaså på flera håll i Asien, bland annat Hongkong och Singapore. Men Wrightbus har också skaffat sig ett fotfäste i Tyskland.
Nu har Wrightbus levererat 31 bränslecellsbussar till det regionala trafikföretaget RVK i Köln. Bussarna är de först som Wrightbus har levererat till den europeiska kontinenten. Flera andra tyska trafikföretag har också beställt bränslecellsbussar från den nordirländska tillverkaren.
Enligt Wrightbus´ vd Jean-Marc Gales innebär beställningarna från Tyskland bara början på en planerad expansion på bussmarknaden i Europa. Företaget rekryterar nu medarbetare för att växa i fler europeiska länder.
Lämna ett svar