Inom loppet av ett år under 2023 och 2024 exploderade gastankarna på tre gasdrivna minibussar som gick i trafik för Kalmar Länstrafik, KLT. Nu är utredningen av explosionerna och orsakerna till dessa klar. Grundorsaken var magnetventiler på tankarna som inte fungerade som de skulle.
Det är det Linköpingsbaserade företaget Element Materials Technology som på uppdrag av KLT har utrett händelserna.
Samtliga bussar exploderade när de stod parkerade. Första explosionen skedde i Västervik den 22 maj 2023. De andra två inträffade i Nybro, 28 april och 23 maj 2024.
De tre bussarna var alla av samma modell och hade ombygda biogastankar. Inga personer kom till skada i explosionerna, men åtskilliga bussar har tagits ur drift vilket ledde till stora konsekvenser för länets färdstjänst och närtrafik.
Skånetrafiken, som använt ett tjugotal minibussar av samma modell och med samma ombygda gastankar, har också tagit sina bussar ur drift.
I utredningsrapporten slås det fast att de exploderade gastankarna har haft magnetventiler som har varit ur funktion. Det fick till följd att gastanken kunde fyllas men saknade möjlighet att tömmas vid för högt tryck.
Ett för högt tryck i kombination med försämrad hållfasthet bedöms som den främsta orsaken till explosionerna.
– Exploderade gastankar har haft magnetventiler som inte fungerat under flera månader, vilket gjort att tankarna kunnat fyllas men inte tömmas. Vid snabbtankning en kall vinterdag har trycket sannolikt nått 250–270 bar utan varning i dessa tankar. När temperaturen har stigit har gastrycket överskridit kravgränsen på 260 bar, vilket tillsammans med temperaturväxlingar har försvagat tankarnas hållfasthet, säger Peter Eriksson, teknisk projektledare på Element Materials Technology.
– Nu har vi utrett orsaken till explosionerna och kan dela med oss av faktaunderlag till myndigheter och branschen. Sedan senaste explosionen i maj har gasfordonen tagits ur drift och vi kommer inte heller att återgå till dessa fordon, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.
– Utredningen har inte lyckats fastställa vilka aktörer som bär huvudansvaret för att explosionerna ägde rum. Det behöver utredas vidare, säger Björn Kullman, Division Director Testing & Calibration Sweden på Element Materials Technology.
I sin rapport ger Element sju förslag till åtgärder där man vänder sig till branschen och myndigheter. Element rekommenderar bland annat en utredning där man ser över regelverk och föreskrifter för att undvika liknande olyckor i framtiden.
Element har stor erfarenhet av haveriutredningar åt privata och offentliga kunder. Man är bland annat huvudleverantör av materialtekniska undersökningar åt Statens Haverikommission.
En utredning som räddningstjänsten låtit göra pekade tidigare i år också ut magnetventilerna som en huvudorsak till explosionerna. Ventilerna hade en utsatt placering och reglerar gasflödet från tankarna till gasmotorn. Men defekterna gjorde att gastankarna i komposit hela tiden fylldes maximalt. Därmed var trycket i tankarna högt. Just kombinationen slitna komposittankar som alltid är fyllda till max ledde till explosionerna, bedömde räddningstjänsten.
Lämna ett svar