Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen säger nej till Stockholm – ”En seger för förnuftet”

Transportstyrelsen säger nej till Stockholms stad – Länsstyrelsen får avgöra frågan om miljözon 3 i Stockholm.

Striden om miljözon klass 3 i Stockholm fortsätter. Transportstyrelsen avslår Stockholms stads överklagande av Länsstyrelsens inhibitionsbeslut av miljözon klass 3 i Stockholm. ”Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutgiltigt avgörs av länsstyrelsen”, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen. ”En seger för förnuftet”, kommenterar Sveriges Bussföretag. ”Frustrerande”, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Det var i början av oktober som Stockholms stad utfärdade de lokala trafikföreskrifter om att införa miljözon klass 3 i delar av Stockholms city.

Stadens beslut har överklagats till Länsstyrelsen i Stockholm av flera aktörer.

Länsstyrelsen beslutade för någon vecka sedan att stadens beslut inte ska gälla tills Länssstyrelsen har prövat frågan (så kallad inhibition), men Stockholms stad överklagade inhibitionen hos Transportstyrelsen. Nu har alltså Transportstyrelsen avslagit stadens överklagande. Det innebär att stadens beslut om den nya miljözonen inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs slutligt av länsstyrelsen.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: En seger för förnuftet. Foto: Transporfföretagen.

– En seger för förnuftet. Sveriges Bussföretag har tillsammans med flera andra aktörer hela tiden hävdat att processen gått för fort, skett utan en ordentlig konsekvensutredning och inte tagit i beaktande att det i princip inte finns klass III bussar, dvs turistbussar, på marknaden som klarar kraven i miljözon 3. Länsstyrelsens och Transportstyrelsens beslut är välkomna. Mot bakgrund av dessa beslut vill vi också se en översyn av hela regelverket för miljözon3, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och fortsätter:

Frustrerad: Lars Strömgren(MP). trafikborgarråd. Foto: Ulo Maasing.

– Bussbranschen leder redan idag omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Över 85% av alla svenska bussar kör fossilfritt. Vi vill fortsätta leda och driva på en hållbar omställning av transportsektorn, men de åtgärder som vidtas måste vara möjliga att uppfylla för våra medlemsföretag. Då kan vi tillsammans skapa förutsättningar för att göra resor med buss än mer attraktiva och få fler att resa kollektivt.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm, är frustrerad över Transportstyrelsens beslut.

Lars Strömgren är också ordförande för Stockholm Parkering som på stora affischtavlor i staden uppmuntrar stockholmare att ta bilen till city i julhandeln. Foto: Ulo Maasing.

– Miljözon klass 3 är en nödvändig del i arbetet för renare luft i city, säger han.

– Det här betyder att Transportstyrelsen godkänner att miljözonen försenas. Det är en förlust för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city. Det finns inga tvivel om att vi har lagen på vår sida.

Transportstyrelsen är dock inte lika tvärsäker. ”Utgången vid länsstyrelsens prövning framstår också som oviss”, skriver myndigheten.

En pikant detalj i sammanhanget är att Lars Strömgren också är ordförande för det kommunägda parkeringsbolaget i Stockholm. Bolaget som han har ansvaret för bedriver just nu en kampanj för att stockholmare ska ta bilen till city i julhanden och parkera hos det kommunala parkeringsbolaget.

Samtidigt brottas hans partikollega Anton Fendert, ordförande i SL-styrelsen, med ett vikande kollektivresande, i synnerhet i innerstaden.

Under Fenderts ledning har också dramatiska nedskärningar av busstrafiken i Stockholms innerstad gjorts.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)