Förra året betalade SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, fjorton miljarder kronor till de företag som kör trafiken. Bussföretagen står för drygt hälften av notan från trafikföretagen till SL. Störst räkning fick SL från Keolis.
EU:s kollektivtrafikförordning kräver att de regionala kollektivtrafik-myndigheterna varje år publicerar en rapport om den allmänna trafikplikten i sitt verksamhetsområde, alltså om den trafik som körs på deras beställning.
SL svarar för i runda tal hälften av landets kollektivtrafik och köpte förra året trafik för sammanlagt drygt fjorton miljarder kronor, närmare bestämt för den svindlande summan 14 020 909 000 kronor. Till det kommer andra kostnader på drygt tio miljarder som SL har.
Bussföretagen står för nästan 7,2 miljarder av SL:s trafikkostnader i fjol. Notan från de olika bussföretag som förra året körde för SL ser ut såhär:
Keolis: 3 546 597 000 kr
Nobina: 1 677 366 000 kr
Transdev: 1 074 347 000 kr
VR: 897 872 000 kr
VR toppade SL:s trafikkostnader för lokalbanorna (spårväg, Roslagsbanan och Saltsjöbanan, pendeltågen inte inräknade):
VR: 535 581 000 kr
Stockholms Spårvägar: 283 715 000 kr
Transdev: 247 950 000 kr
Trafikkostnaderna för pendeltågen, som förra året kördes av MTR, uppgick till 1 961 900 000 kronor. Tunnelbanan, MTR, uppvisar trafikkostnader på 3 205 451 000 kronor.
SL har också en omfattande sjötrafik som förra året kostade 590 130 000 kronor. Trafiken är fördelad på fem företag.
Kollektivtrafikbranschen har som gemensamt mål att fyra av tio motoriserade resor i landet år 2030 ska göras med kollektivtrafik. SL ligger redan långt över målet med 55 procent av de motoriserade resorna förra året.
Av SL:s siffror framgår också att sjötrafiken har den högsta kundnöjdheten av all kollektivtrafik i Region Stockholm. Men samtidigt är det en trafik som slukar mest energi, räknat per passagerarkilometer. Bara 50 procent av sjötrafiken körs på förnybara drivmedel. Siffran för buss- och spårtrafiken är 100 procent.
Lämna ett svar