Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk BRT i Örebro utan laddning

Elbussarna från Ebusco till Citylinjen i Örebro står stilla. Foto: Svealandstrafiken.

I december var det trafikstart för Citylinjen i Örebro, en ny BRT-liknande snabbusslinje. Linjen ska trafikeras med 23 eldrivna ledbussar från den krisande holländska busstillverkaren Ebusco. Men hittills har bara två av 23 beställda bussar levererats – och de står stilla.

De nya elbussarna till Örebros Citylinje står sedan helgen stilla i Svealandstrafikens depå i Bettorp i Örebro, rapporterar Sveriges Radio P4 Örebro. Depån byggdes 2023 om för att kunna ta emot och ladda 43 elbussar.

– Bussarna laddar inte och då kan vi inte köra. Det finns ström, det finns bussar med batterier, men kopplingen däremellan strular. Leverantören har lovat att komma hit den här veckan och åtgärda problemen, säger Håkan Hultberg, verkstadschef på Svealandstrafiken till SR Örebro.

Det var i juni 2022 som busstillverkaren Ebusco fick sin genombrottsorder i Sverige – 23 eldrivna 18-metersbussar till Citylinjen i Örebro. Bussarna skulle levereras under andra halvåret 2023. Men hittills har endast två bussar levererats av Ebusco och de övriga väntas komma till sommaren, uppger Håkan Hultberg för SR Örebro.

Efter att ha hamnat i svår kris med stora leveransförseningar och annullerade order kämpar nu Ebusco för att ställa om till en ny affärsmodell där bussarna ska tillverkas i Kina. På nyårsaftonen meddelade företaget att drygt hundra anställda måste lämna företaget.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)