
92 procent av serviceresekunderna är nöjda med förarens bemötande enligt Svensk Kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik, Anbaro. Foto: Länstrafiken Örebro.
År efter år ökar andelen resenärer som är över 80 år med färdtjänst och sjukresor. Resenärerna är generellt nöjda men på en del håll i landet har nöjdheten minskat bland annat på grund av en ökande förarbrist. Det framgår av årets upplaga av Svensk Kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik, Anbaro. Barometern firar nu sitt tioårsjubileum och i årets upplaga ligger fokus på utvecklingen i ett längre perspektiv. Och allt har inte blivit bättre…
Barometern bygger på ett rejält faktaunderlag: 76 000 resenärer och drygt 6 000 personer som ansökt om färdtjänsttillstånd har svarat på barometerns enkäter.
Några siffror ur Anbaro: Nöjdheten med bemötandet vid beställning är 94% och har ökat under perioden och andelen sjukrese- och färdtjänstresenärer som är över 80 år har ökat från 42% till 54%.
Samtidigt som kundnöjdheten generellt är hög har den minskat på flera håll.
– De senaste åren har vi haft en ökande förarbrist i stora delar av landet. Det har minskat möjligheten att ge resenärerna de resor de önskar, vilket sannolikt har påverkat resultaten negativt, säger Mattias Andersson branschexpert på Svensk Kollektivtrafik och ansvarig för Anbaro.
Digitaliseringen har under tioårsperioden fått ett rejält genombrott. Samtidigt har resenärernas framförhållning ökat och andelen resor som bokas på resdagen har minskat. Paradoxalt nog har det inte lett till en bättre samordning av resorna.
– Samordningen av resorna är faktiskt sämre idag än för tio år sedan, samtidigt som vi har bättre förutsättningar än någonsin för bättre samordning av de olika resorna och därmed hög potential för kostnadseffektivitet, säger Mattias Andersson.
Men även om det finns kurvor som pekar åt fel håll visar Anbaro att färd- och sjukresekunderna på många punkter är mycket nöjda: 90 procent är nöjda med sin beställning och resa sammantaget, 92 procent är nöjda med förarens bemötande och 95 procent av resenärerna kommer fram i tid.
Här kan du ladda ner rapporten från Anbaro.
Lämna ett svar