Svensk Kollektivtrafiks kollektivtrafik-barometer, som Bussmagasinet rapporterade om på torsdagen, visar att SL-trafiken i Storstockholm har rasat med åtta procentenheter sedan 2019. Det har fått oppositions-regionrådet och tidigare trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), att gå i taket. ”Raset är ett resultat av Miljöpartiets nedskärningspolitik”, säger han.
Kristoffer Tamsons pekar på att kollektivtrafiken i Stockholm år 2019 stod för 56 procent av resorna. Idag är det 47 procent. Samtidigt har bilen tagit marknad.
– Det här är resultatet av politiskt vansinne och misskötsel. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har prioriterat symbolpolitik och ogenomtänkta experiment framför grundläggande funktioner som människor är beroende av varje dag. Nu ser vi konsekvenserna: minskat förtroende för kollektivtrafiken och fler som tvingas välja bilen, säger Kristoffer Tamsons till Bussmagasinet.
Han menar att problemen i SL-trafiken är omfattande: neddragningar i trafikutbudet, stigande biljettpriser och eftersatt underhåll av kollektivtrafikens infrastruktur. Dessutom, säger Kristoffer Tamsons, har bristen på konkreta åtgärder för att förbättra pendlarvänligheten och tillgängligheten gjort att fler stockholmare lämnat bussen, tåget och tunnelbanan bakom sig.
Han pekar också på att Stockholmarnas nöjdhet med senaste resan har sjunkit från 79 till 72 procent och att Nöjd Kundindex (NKI) för SL-trafiken nu ligger under det nationella genomsnittet.
Klicka här för att ta del av hela Kollektivtrafikbarometern.
Lämna ett svar