Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Årets Buss 2025 i Spanien. Castrosua Nelec/Volvo BZR. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Castrosua/Volvo Årets Buss i Spanien; Första ungerska batteridrivna ledbussen; Första exemplaren av Mercedes-Benz elbussminsting; Irizar levererar elbussar till Luxemburg.

Spanien: Den spanska påbyggaren Castrosua har utsetts till Årets Buss 2025 i Spanien för sin modell Nelec, byggd på Volvos elbusschassi BZL. Bakom utmärkelsen står två spanska branschtidningar och en jury med företrädare för bussnäringen i Spanien.

För samma buss fick Castrosua även priset för Årets Ekologiska Buss.

Castrosua samarbetar förutom med Volvo även med andra stora bussleverantörer som Scania och BYD.

Credobus lanserar den första ungerskbyggda elledbussen. Foto: Credobus.

Ungern: Den första ungersktillverkade batteridrivna ledbussen har nu rullat ut från fabriken. Det är den busstillverkaren Credobus som i Budapest har visat upp sin Electronell 18 lågentrébuss. I somras presenterade Credobus 12-metersbussen Electronell 12.

Enligt tillverkaren väger bussen endast 16 ton vilket ska göra den till den lättaste elledbussen i världen med stålram och åtminstone tre ton lättare än genomsnittet för andra liknande bussar. Räckvidden uppges till 300 kilometer, trots ett 25 procent mindre batteripaket än hos konkurrenterna.

italien först med Mercedes-Benz eCitaro K. Foto: Ulo Maasing.

Italien: Minstingen i Mercedes-Benz elbussfamilj eCitaro har nu debuterat i trafik. Debuten skedde i dagarna i Italien där ett bussföretag i regionen Piedmont tog emot fyra eCitaro K där de ska gå i trafik i staden Asti.

eCitaro K presenterades i fjol av Daimler Buses och produktionen startade i höstas. Bokstaven K i modellnamnet står för Kompakt.

Modellen är endast 10,63 meter lång, det vill säga två meter kortare än normalstora stadsbussar. Vändradien är 17,3 meter och hjulbasen 1,5 meter kortare än hos storebror eCitaro. Att bussföretaget Asti Servizi Pubblici valde modellen beror på att staden Asti i centrum har trånga, slingrande gator.

Förutom fyra eCitaro K har bussföretaget samtidigt tagit emot tretton normalstora eCitaro.

Irizar har sålt ytterligare elva elbussar till Luxemburg. Foto: Irizar.

Luxemburg: I Sverige är den spanska busstillverkaren Irizar mest känd för sina turist- och långfärdsbussar. Men Irizar tillverkar också elbussar för kollektivtrafik. Sin senaste elbussmodell, regionbussen Irizar i3, lanserade företaget i höstas på mässan FIAA i Madrid, vilket vi tidigare rapporterat om.

Nu har den spanska busstillverkaren fått en beställning på elva elbussar till ett bussföretag i Luxemburg, Voyages Emile Weber. Ordern omfattar nio 12-metersbussar och två 18-meters ledbussar, samtliga för leverans mot slutet av det här året.

2019 beställde bussföretaget 21 elbussar från Irizar.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)