Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Norge är en av de största exportmarknaderna för kinesiska elbussar, bland andra Yutong. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Norge bland de största på att köpa bussar från Kina; Välj själv – vätgasdrift, batteridrift eller både och; Konverterade dieselbussar spar stora pengar.

Norge: Norska bussföretag satsar stort på att köpa bussar från Kina. Ett av de länder i världen som är störst på import av elbussar från Kina är nämligen Norge.

Under det första kvartalet i år var Norge den tredje största exportmarknaden för batterielektriska bussar från Kina och under mars den fjärde största exportmarknaden. Det visar färska siffror från den kinesiska branschsajten Chinabuses.

Exporterade batteridrivna bussar från Kina under kvartal 1. Källa: Chinabuses.

Den kinesiska busstillverkare som har haft störst framgångar på den norska marknaden är Yutong.

Batteridrift?m Vätgasdrift? Både och! Foto: Daimler Buses.

Tyskland: Daimler Buses har nu levererat de första exemplaren av sin stadsbuss eCitaro G fuel cell. Det är en ledbuss som kan köras på batteri eller på vätgas. Bränslecellsdriften kan antingen användas för att öka räckvidden eller för att uteslutande köra bränslecellsdrivet.

Om bussen körs enbart bränslecellsdrivet, i vätgasläge, blir den helt oberoende av tillgången på laddstationer. Batterierna laddas under färd av bränslecellen som alltid arbetar inom det effektiva driftområdet mellan 20 och 40 kW.

Jämfört med en helt vätgsasdriven buss är den nya versionen av eCitaro G fuel cell med vägtgasläge mycket bättre när det gäller att återvinna och lagra bromsenergi. Det gör i sin tur bussen mycket mer energieffektiv, inte minst i stadstrafik där inbromsningar är vanliga, men alldeles särskilt i kuperad terräng med branta uppförsbackar.

Köpare av de tio första bussarna av modellen är lokaltrafiken i Stuttgart, SSB, som också har varit med i arbetet med att utveckla bussarna, bland annat med tanke på den backiga terrängen i staden. SSB har valt att utrusta bussarna med fyra paket NMC3-batterier med en sammanlagd kapacitet på 392 kWh.

Bränslecellsmodulen ger maximalt 60 kW och är monterad på taket, omedelbart bakom bussens led. På taket finns också sex vätgastankar på vardera 30 kilo vätgas.

Brittiska Wrightbus´ dotterbolag NewPower konverterar dieseldrivna bussar till eldrift. Foto: Wrightbus.

Storbritannien: Dieselbussar som har byggts om till batteridrift innebär halverade underhålls- och drivmedelskostnder. Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus´ dotterbolag NewPower rapporterar att bussar som har konverterats från diesel- till eldrift spar betydande belopp för bussföretag.

NewPower har samlat data från 20 konverterade dubbeldäckare i reguljär trafik under vintern och konstaterar att räckvidden på en laddning uppgår till cirka 350 kilometer. Enligt företaget är de totala driftskostnaderna för bussarna (TCO) 21 procent lägre än för motsvarande dieselbussar tack vare 47 procent lägre kostnader för underhåll och drivmedel.

Bussarna har fått sina dieselmotorer utbytta mot elmotorer i NewPowers fabrik i England. Bytet har enligt företaget också inneburit att utsläppen av koldioxid har reducerats med mycket stora mängder.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)