
En stor del av den svenska bussflottan körs på HVO. Nu slår en internationell miljöorganisation larm om att den HVO som säljs kan innehålla förbjuden palmolja. Arkivbild: Trollhättans oljor.
Mycket av den biodiesel, HVO, som används i Europa kan i själva verket vara en bluff. Sedan 2022 är bränslen som baseras på palmolja förbjudna eftersom palmolja utvinns ur oljepalmer, vilket i flera asiatiska länder har lett till skövling av skogar och stora utsläpp av växthusgaser. Men nu slår den internationella miljöorganisationen Transport & Environment, T&E, i en ny rapport larm om att det kan handla om bedrägeri.
Enligt T&E kan HVO i själva verket innehåller palmolja, maskerad till POME som är en grönklassad restprodukt från produktionen av palmolja och alltså tillåten i biodrivmedel. Förutom POME kan också fett från slaktavfall liksom använd matolja ingå i HVO. Enligt T&E kan POME ha utgjort en fjärdedel av all HVO som förbrukades i EU 2023.
Officiellt förbrukades mer än två miljoner ton POME i biodrivmedel i Europa – men på hela världsmarknaden var endast en miljon ton tillgängligt. T&E bedömer att mängden tillgänglig POME i praktiken var avsevärt mindre.
Mycket av råvarorna till HVO kommer från länder som Kina, Malaysia och Indonesien – och där är insyn utifrån av produktionen dålig.
I rapporten pekar T&E också på en rapport som den indonesiska regeringen publicerade i januari i år. Enligt den rapporten översteg landets export av POME med råge den produktionskapaciteten i Indonesien.
– Det verkar som mycket av det som redovisas som POME endast är förklädd palmolja. Det väcker allvarliga frågot om förnyelsebar diesel eller HVO är så grönt som de stora oljebolagen hävdar, säger Cian Delaney på T&E i Bryssel.
Transport & Environment, T&E, är en europeisk paraplyorganisation för icke-statliga organisationer som arbetar inom transport- och miljöområdet för att främja hållbara transporter i Europa.
Lämna ett svar