Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nationell kollektivtrafikbiljett lockar bilister

Den uppmärksammade4 Tysklandsbiljetten, Deutschlandticket, har fått många sällanresenärer i kollektivtrafiken att välja bort bilen. Foto: Ulo Maasing.

Mycket kritik har riktats mot den unika nationella kollektivtrafikbiljett som infördes i Tyskland i maj 2023: Deutschlandticket, Tysklandsbiljetten. Biljetten gäller för obegränsat resande på lokal och regional kollektivtrafik i hela Tyskland. Många kritiker har hävdat att biljetten inte får bilister att resa kollektivt istället för att ta bilen. Nu visar forskare vid ett ansett, tyskt forskningsinstitut att en betydande del av de resor som tidigare gjordes med bil tack vare biljetten nu görs med kollektivtrafik. Dessutom är det längre bilresor, över 30 kilometer, som främst har ersatts med buss eller tåg. Biljetten har också lett till stora minskningar av koldioxidutsläppen.

När den infördes kostade Deutschlandticket 49 euro, nu är priset 58 euro per månad. Tysklandsbiljetten blev en uppföljning på en kampanjbiljett som infördes under tre månader sommaren 2022 för att locka tillbaka resenärer efter pandemin. Biljetten gav resenären tillgång till obegränsat resande i den lokala och regionala kollektivtrafiken i hela Tyskland för nio euro, drygt 110 svenska kronor, per kalendermånad.

Från flera håll har kritik riktats mot biljetten. En del kritiker har hävdat att Deutschlandticket inte alls har fått bilister att gå över till kollektivtrafiken. Redan när nio-euro-biljetten infördes under sommaren 2022 var den tyska lokaltrafikföreningen VDV starkt kritisk.

Lockat få säger kritiker
På Persontrafikmässan i Göteborg i höstas riktade Oliver Wolff, vd för VDV, Svensk Kollektivtrafiks tyska motsvarighet, hård kritik mot införandet av vad han kallade en politisk biljett. Mycket av hans och VDV:s kritik riktas mot de ekonomiska förutsättningarna för biljetten.

Men kritikerna hävdar också att Deutschlandticket har lockat få nya resenärer till kollektivtrafiken. När Tysklandsbiljetten infördes var det snabbt många som köpte den, men redan efter några månader planade kurvan ut. Enligt Oliver Wolff har under fjolåret mellan 55 och 65 procent av kollektivresorna i Tyskland gjorts med Tysklandsbiljetten. Samtidigt gör biljettinnehavarna allt längre resor.

VDV:s ledning hävdade också förra året att biljetten misslyckats med att få fler att gå över från bil till kollektivtrafik. Istället uppmuntrades människor att göra resor som de annars inte hade gjort.

Mellan tolv och 16 procent av de resor som görs med Deutschlandticket skulle annars ha gjorts med bil enligt rapporten från PKI. Foto: Ulo Maasing.

Annan bild
Nu presenterar en grupp forskare vid det tyska forskningsinstitutet Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) en annan bild. PIK anses vara ett av Europas mest framstående centra för klimat- och hållbarhetsforskning. Chef för PIK är den svenske professorn Johan Rockström.

Forskarna har bland annat analyserat mobiltelefondata och rörelsedata för bilar, likaså resultat från olika undersökningar.

Enligt studien har Tysklandsbiljetten vunnit resenärer från bilen till kollektivtrafiken – mellan tolv och 16 procent av de resor som nu görs med biljetten gjordes tidigare med bil.

Förbises
Det är till mycket stor del sällanresenärer i kollektivtrafiken som genom Tysklandsbiljetten har valt att öka sitt kollektivresande på bekostnad av bilresandet.

Forskarna konstaterar att nästan hälften av dem som äger en Tysklandsbiljett är personer som tidigare har använt kollektivtrafiken lite, eller ibland. Men betydelsen av den gruppen missas ofta.

Istället likställs ofta nya kunder till kollektivtrafiken med det lilla antalet genuina nykomlingar, alltså personer som tidigare inte alls eller mycket sällan reste kollektivt. Det är mindre än fem procent av innehavarna av Tysklandsbiljetten.

Kritiken att Tysklandsbiljetten skulle bidra till att människor reser mycket mer än tidigare tillbakavisas också av forskarna.

– Studierna visar att Tysklandsbiljetten genererar endast ett litet merresande eller inget alls, säger en av forskarna, Nicholas Koch.

Dessutom är det främst resor på över 30 kilometer där kollektivtrafiken har ersatt bilen.

Den övergång från bil till kollektivtrafik som har skett på grund av Tysklandsbiljetten innebär en minskning av koldioxidutsläppen på 4,2 – 6,5 miljoner ton per år.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)