I likhet med den sammanlagda exporten av bussar från Kina ökar också exporten av elbussar. I april exporterade landet 1 417 elbussar över 3,5 meters längd. Det är en ökning med 42,8 procent jämfört med samma månad förra året. Elbussarna utgjorde under månaden en fjärdedel av den totala bussexporten från Kina.
Exporten av elbussar toppades under månaden av BYD med 381 bussar, 20 procent fler än i april förra året och 20,5 procent fler än under mars. Det gv BYD en marknadsandel av 26,9 procent av elbussexporten från Kina.
På andra plats under april placerade sig King Long med 278 exporterade elbussar, 102,9 procent fler än under april 2024 och 327,7 procent fler än under mars. Med det nådde King Long en marknadsandel på 19,6 procent av den kinesiska elbusseexporten under april.
Trea placerade sig Zhongtong med 256 exporterade elbussar, 4 166,7 procent (!) fler än i fjol vilket gav företaget en marknadsandel på 18 procent.
Under årets första fyra månader exporterade Kina 4 414 elbussar, en ökning med 52,2 procent jämfört med samma period förra året. Av dessa svarade BYD för 1 326 bussar, Zhongtong för 629 bussar samt King Long för 532 elbussar, allt enligt branschsajten Chinabuses.
Lämna ett svar