
Keolis var förra året det bussföretag i SL-trafiken som hade lägst andel RME i busstankarna. Foto: Ulo Maasing.
Busstrafiken i Storstockholm ökade i fjol sina utsläpp av koldioxid. Anledningen är att bussföretag har valt att använda mer RME och mindre HVO, rapporterar lokaltidningen Mitti som har tagit del av aktuella siffror från SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Siffrorna visar att koldioxidutsläppen från bussar, sjötrafik och färdtjänst förra året ökade för första gången på många år. Den främsta anledningen är att bussföretag har bytt från HVO100 till RME, något som de har rätt att göra enligt företagens avtal med SL.
RME/Fame är billigare än HVO, men ger större koldioxidutsläpp.
Den sänkta reduktionsplikten har också gjort att färdtjänst och sjötrafik nu använder mer fossila drivmedel än tidigare.
Enligt de siffror från SL som Mitti presenterar var Keolis den bussoperatör i Stockholm som förra året hade lägst andel RME i busstankarna, 55 procent. Därefter följde Nobina (84 procent), Transdev (90 procent) och VR (98 procent).
Lämna ett svar