Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina häver varsel för 750 – konflikt med SL på väg att lösas

Konflikten mellan Nobina och SL om busstrafiken på Södertörn är på väg mot en lösning. Foto: Ulo Maasing.

Bussföretaget Nobina har hävt varslet för sina omkring 750 medarbetare på Södertörn, söder om Stockholm, rapporterar lokaltidningen Mitti. ”Bra, men våra medlemmar har använts som spelpjäser”, säger Kommunal till tidningen. Varslet omfattade bussförare såväl som verkstad och servicehallar och var ett resultat av en konflikt som Nobina och SL i Storstockholm befunnit sig i, men som nu verkar vara på väg mot en lösning. Bussmagasinet har under våren utförligt rapporterat om konflikten.

Till Mitti uppger Nobina att företaget känner sig tryggt med att kunna nå en överenskommelse med SL om trafiken, även om en ett antal detaljer återstår att lösa. Därför häver man varslet.

Varken Nobina eller SL har ännu inte avslöjat innehållet i uppgörelsen som ännu inte är undertecknad. SL:s presschef Andreas Strömberg uppger för Mitti att båda parter räknar med en trafikstart för det nya avtalet den 18 augusti.

Mycket av konflikten har i bottnat i att Nobina först i februari i år fick sina fordonsplaner för det nya trafikavtalet godkända av SL efter en omfattande skriftväxling mellan parterna. Trafikavtalet skulle börja gälla i juni. Utan godkända fordonsplaner kan företagen inte heller göra miljardinvesteringar i nya elbussar. Leveranstiden för dessa är femton månader.

Nobina har föreslagit SL att man ska fortsätta köra trafiken på det nuvarande avtalet och med äldre bussar fram tills elbussarna levereras i april nästa år. Men att köra gamla bussar med förbränningsmotor är betydligt dyrare än trafik med elbussar. Enligt SL skulle det kosta 265 miljoner, något som SL inte ville gå med på.

Samtidigt krävde SL att Nobina ”ovillkorligen” skulle starta trafiken senast den 18 augusti.

Tonläget i konflikten har tidvis varit mycket hög, men nu är en lösning på väg.

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det blir intressant att få läsa mer om detaljerna i nya avtalet. Efter hur högt båda parter spelat i konflikten, så måste någon ha fått backa rejält.

  2. Tranparans i upphandlingar avskyr både företag och politiker, så det är bara för personalen och resenärer att låta sig nöjas med vad som sker bakom kulisserna, utan att veta vad skattepengarna egentligen går till?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)