
SL:s två senaste upphandlingar av busstrafik är överklagade hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
SL:s två stora upphandlingar av busstrafik nyligen blir en domstolsfråga. De gällde dels busstrafiken i Södertälje/Nykvarn, dels Järfälla/Upplands-Bro. Nu kräver Nobina att båda upphandlingarna görs om från början. Enligt företaget innehåller båda upphandlingarna så många felaktigheter och oskäliga krav att det inte räcker med att ändra tilldelningsbeslutet, alltså att välja något av de andra företag som deltog i upphandlingen. Helt nya upphandlingar måste till.
Nobina framhåller att Region Stockholm är Nordens största beställare av kollektivtrfafik. Det gör att regionen, SL, har ett stort ansvar. Men det ansvaret sviker SL, anser Nobina som inte bara kritiserar SL och politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm. Kritiken riktas också mot andra regioner.
– Upphandlarna har länge skruvat åt avtalsvillkoren till den grad att avtalen numera innehåller oskäliga avtalsvillkor, skriver Nobinas advokater till domstolen.
– I Region Stockholm har avtalsvillkoren nu nått en punkt då trafikutövarna inte längre kan acceptera dessa villkor, skriver Nobina och pekar på den avbrutna upphandlingen av pendeltågstrafiken i Storstockholm som ett exempel.
SJ bestämde sig för att inte delta, trots att man kör trafiken idag. Anledningen är att SJ har bedömt att man som operatör måste ta på sig alla risker och kostnader. Andra operatörer gjorde samma bedömning och bara en var beredd att lämna anbud. Upphandlingen avbröts.
Orimliga villkor
SL:s senaste upphandlingar av busstrafik präglas av samma brister, varnar Nobina.
– Trafikutövaren förväntas stå för alla risker vid förändringar i det mycket komplexa trafikuppdraget. Samtidigt ska beställaren behålla full kontroll och total makt över hur det mycket komplexa trafikuppdraget ska utföras. I stort sett samtliga risker – även för sådana omständigheter som ligger inom Trafiknämndens kontrollsfär– övervältras på trafikutövaren, skriver Nobina.
– Som Nordens största kollektivtrafikföretag kan vi inte längre blunda för orimligheterna. Trafiknämnden i Region Stockholm har valt att förstärka den iögonfallande obalans som sedan lång tid tillbaka råder mellan beställare och trafikutövare.
Förutsättningar
Nobina ifrågasätter också om alla aktörer har fått samma information från SL.
Nobina gav på SL:s uppmaning upphandlarna muntlig information om att företaget i sitt anbud hade gjort ett prispåslag för de risker man ansåg SL:s krav innebar.
– Det går bara att spekulera i huruvida den informationen nått andra anbudsgivare. Region Stockholm bjöd inte in till någon klargörande med anbudsgivarna efter att anbuden hade lämnats in, skriver Nobinas jurister.
Det var den 23 april som trafiknämnden i Region Stockholm på SL:s förslag tilldelade VR de båda avtalen. Trafiken körs idag av Nobina. I båda upphandlingarna kom Bergkvara på andra plats, Keolis på tredje och Nobina på fjärde. Det som avgjorde var att VR enligt SL:s bedömning erbjöd bäst kvalitet, även om Bergkvaras anbudspris var lägre.
Men det är inte kvalitetsutvärderingen som gör att Nobina nu överprövar upphandlingarna hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Enligt Nobina finns det en rad brister och felaktigheter i upphandlingarna – så många att det inte räcker att tilldela något annat av företagen trafiken. Upphandlingarna måste göras om helt, kräver Nobina i sin unikt hårda kritik av SL och trafiknämnden i Region Stockholm.
Bryter mot principer
Nobina anser att de villkor som SL har ställt i upphandlingarna är direkt oskäliga. Det kan leda till att rättsprocesser följer i allmän domstol för jämkning.
De villkor som SL och trafiknämnden ställer strider på flera sätt mot LUF, lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, hävdar Nobina. Det gäller bland annat LUF:s öppenhetsprincip.
– Riskerna är omfattande och oförutsägbara. De är dessutom så oskäliga att kontraktets innehåll troligen kommer att ändras av en domstol. Men det går inte att i förväg säga hur, skriver Nobina.
SL:s villkor strider enligt Nobina också mot LUF:s princip om proportionalitet. Den innebär att det ska finnas en balans mellan de krav och villkor som upphandlaren ställer och anbudsgivarens chans att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Kraven måste vara skäliga, annars bryter de mot proportionalitetsprincipen.
Likabehandling
I sin mycket omfattande och unikt tuffa överprövning hävdar Nobina också att SL:s avtalsvillkor även strider mot principen om likabehandling eftersom förutsättningarna för upphandlingarna är otydliga och svåra att bedöma.
– Det oklara kontraktsinnehållet har resulterat i att anbudsgivarna har gjort fundamentalt olika tolkningar och antaganden om kostnader och risker. Därför är det omöjligt att jämföra anbuden på ett likvärdigt sätt. Det strider mot LUF:s krav på likabehandling.
Dessutom menar Nobina att de båda SL-upphandlingarna strider mot den konkurrensprincip som ställs i lagen.
– En anbudsgivare ska einte behöva genomföra komplexa legala analyser som bygger på spekulationer för att ta reda på vilket pris man ska lägga i anbudet. När sådana spekulationer krävs har de upphandlingsrättsliga principerna överträtts, skriver Nobina.
Hypotetiskt
Bussmagasinet har också bett om SL:s syn på den hårda kritiken mot SL:s upphandling och de krav som ställs i denna. SL avstår dock från att mer konkret svara på kritiken.
– Man har rätt att överpröva upphandlingar och det är relativt vanligt att det kommer ansökningar om överprövning. Det handlar ju om stora avtal och det är självklart viktigt att alla parter känner sig trygga i att upphandlingen har gått rätt till, skriver SL till Bussmagasinet.
Överprövningen av upphandlingen innebär i praktiken också att det är mycket osäkert hur framtiden kommer att bli för busstrafiken i Södertälje/Nykvarn och Järfälla/Upplands-Bro under åtminstone något år framöver. Oavsett vilken domen i Förvaltningsrätten blir kan man räkna med att det tar lång tid innan den kommer, kanske upp till ett år.
Trafikstart för avtalen är om femton månader. Det är också den nuvarande leveranstiden för elbussar. Det innebär att vilket domslutet än blir kan den vinnande operatören inte beställa bussar så att de kan levereras i tid. Dessutom kan man räkna med att förloraren väljer att överklaga till högre instans. Det gör att trafikstarten förskjuts ytterligare, likaså den tid då nya elbussar kan levereras.
Vilken beredskap SL har för att hantera en sådan situation och vilka kostnaderna blir avstår SL från att diskutera.
– Det går inte att i nuläget svara i detalj på frågorna. Det är hypotetiska scenarion som kan innebära förhandlingar som vi inte kan föregå nu. Men det är relativt vanligt att våra tilldelningsbeslut följs av ansökningar om överprövning och det är något vi har mycket vana av att hantera, skriver SL till Bussmagasinet.
Lämna ett svar