Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt oklart mellan Nobina och SL

Mindre än två månader innan trafikstarrt för det nya avtalet mellan SL och Nobina är det fortfarande oklart hur det blir med busstrafiken på södra Södertörn. Foto: Ulo Maasing.

Mindre än två månader innan det nya trafikavtalet börjar gälla är det fortfarande oklart hur det blir med busstrafiken på södra Södertörn, söder om Stockholm. Det handlar om trafik på 44 linjer med cirka 60 000 dagliga resenärer – men bussoperatören Nobina och SL är fortfarande inte överens om trafiken och vad den ska kosta. Nobina fick först i månadsskiftet januari/februari i år grönt ljus från SL för de bussar man ville köpa. SL kräver att Nobina kör på det nya avtalet senast från mitten av augusti. Nobina vill förlänga det nuvarande avtalet till april nästa år. ”Oacceptabelt dyrt”, säger SL.

– Uppdragsavtalet för busstrafiken i Handen och Nynäshamn är ännu inte hävt. Dialog om förutsättningarna för trafikstart pågår fortsatt, uppger Andreas Strömberg, presschef vid trafikförvaltningen i Region Stockholm för Bussmagasinet.

Han uppger också att SL parallellt med dialogen med Nobina arbetar med att säkra trafiken i området om det skulle bli aktuellt med en hävning av avtalet mellan SL och Nobina.

– Det arbetet omfattar förberedelser för en eventuell direktupphandling för att säkerställa att resenärerna fortsatt har tillgång till kollektivtrafik i Haninge och Nynäshamn.

SL:s presschef Andreas Strömberg. Foto: SL.

Oklar lösning
Hur en lösning utan Nobina skulle se ut kan Andreas Strömberg inte uppge. Frågor om i vilken omfattning trafiken kommer att köras, av vem och med vilka bussar avböjer SL att kommentera. Likaså frågor om kostnadskalkyler för trafiken och om SL planerar en ny upphandling av den.

– Vi befinner oss i pågående dialoger kring förutsättningarna för trafikstart. Det innebär att vi i nuläget inte kan kommentera detaljer kring trafikens omfattning, eventuella operatörer, personal, fordon eller ekonomiska förutsättningar, uppger Andreas Strömberg.

När det gäller Tyresötrafiken, som i samma upphandling tilldelades VR, uppger SL att trafiken planeras starta i juni eller augusti. Idag körs även Tyrsötrafiken av Nobina.

– Vi kan tyvärr inte ge ett slutgiltigt besked om startdatum idag. Exakt tidpunkt för elektrifieringen återkommer vi med, uppger Andreas Strömberg.

Dröjde
Under våren har tvisten mellan Nobina och SL fortsatt och tonläget har stundtals varit högt. Men varför blev det såhär?

Konflikten mellan parterna bottnar i att Nobina först i början av februari kunde beställa de elbussar som avtalet förutsätter. Leveranstiden för dessa är femton månader. Knäckfrågan är hur trafiken ska köras under tiden och till vilken kostnad.

Sedan trafiknämnden hade beslutat att tilldela Nobina trafiken på södra Södertörn dröjde det tre och en halv månad innan SL skrev under trafikavtalet den 5 augusti.

Men en pusselbit saknades. SL hade inte godkänt Nobinas fordonsplan, alltså de bussar som företaget ska använda. Utan en godkänd fordonsplan ansåg sig inte Nobina kunna beställa nya elbussar för miljardbelopp. Planen godkändes av SL i månadsskiftet januari/februari i år – men leveranstiden för nya elbussar är cirka 15 månader.

VR fick sin fordonsplan godkänd ännu senare än Nobina. Båda företagen har beställt elbussar från polska Solaris.

Dyrare
Nobina har föreslagit SL att man ska fortsätta köra trafiken på det nuvarande avtalet och med äldre bussar fram tills elbussarna levereras i april nästa år. Men att köra gamla bussar med förbränningsmotor är betydligt dyrare än trafik med elbussar.

Tillförordnade SL-chefen Erik Norling. Foto: Gustav Kaiser.

– Det skulle ge företaget 265 miljoner kronor i högre ersättning. Den av Nobina föreslagna lösningen är ekonomiskt och affärsmässigt klandervärd, skriver vikarierande SL-chefen Erik Norling till politikerna i trafiknämnden.

SL kräver ”ovillkorligen” att Nobina ska börja köra enligt det nya avtalet senast den 18 augusti.

Social hållbarhet
Efter den 5 augusti, då SL skrev under det nya trafikavtalet, utbröt en omfattande mailkorrespondens om de bussar som Nobina ville beställa och måste få klartecken för från SL. Bussmagasinet har tagit del av mailväxlingen.

Mycket handlar om de krav på social hållbarhet som SL ställer på busstillverkarna och de revisionsrapporter som ska visa att produktionen uppfyller kraven. Revisionerna görs av oberoende revisionsföretag.

SL hade en rad anmärkningar på rapporterna. De gällde ett brett spektrum, från ofullständiga adresser för vissa buss- eller komponentleverantörer till antalet revisionsdagar, skyltning av utrymningsvägar, övertidsarbete och risker för tvångsarbete.

Tiden gick. Mycket av mailväxlingen handlar om batterier och batteripack. Och medan parterna skickade mail till varandra fanns ingen godkänd fordonsplan som öppnade för Nobina att beställa nya elbussar.

Efterlyser besked
Mot slutet av oktober efterlyser Nobina besked från SL.

– Som vi länge meddelat omöjliggör situationen vi är i nu fordonsbeställningar och leder till ytterligare förseningar. Just nu ser vi också extra skakiga förhållanden hos vissa fordonstillverkare, t ex förestående konkurser och förseningar, som ytterligare påverkar förutsättningarna och den totala kapaciteten på marknaden, skrev Nobina till SL och syftade bland annat på busstillverkaren Ebuscos stora problem.

Men Nobinas fordonsplan godkändes ännu inte. SL ansåg sig inte ha fått in all information man behövde när det gäller kraven på social hållbarhet. Nobina skickade in kompletterande information. Någon vecka senare, i november, bad Nobina SL om besked. Men fick fortsätta att vänta.

”Omöjlig situation”
Sedan vässade Nobina tonen mot SL.

– Vi vill alla verka för förflyttningar och förbättringar av social hållbarhet i fordonsindustrins leverantörskedja. Samtidigt måste vi också förhålla oss till verkligheten, hur marknaden faktiskt ser ut och vad som idag ens är möjligt. Om man applicerar era beviskrav, som är för långtgående i relation till vad marknaden i dagsläget kan leverera, råder en omöjlig situation att ens kunna lämna anbud i pågående upphandlingar, skrev Nobina den 15 november och fortsatte:

– Vi vill så fort det går lägga fordonsbeställningen och arbeta för en robust trafikstart med avtalade elfordon. Vi är just nu förhindrade av detta på grund av SL.

SL begärde därefter in ytterligare information som gällde batteritillverkningen, bland annat juridiska namn och fysiska adresser till batteritillverkarnas kinesiska underleverantörer.

Godkände
Den 29 januari i år godkände så SL Nobinas fordonsplan.

– Det är exakt samma fordonsplan som vi la fram i upphandlingen, har Nobinas presschef David Erixon tidigare uppgett för Bussmagasinet.

I början av februari kunde sedan bussföretaget beställa de elbussar som behövs för trafiken. De kommer att levereras nästa vår. Hur trafiken ska köras, vem som ska köra och vad det kommer att kosta är frågor som fortfarande inte är avgjorda.

Den 20 juni är det meningen att det nya trafikavtalet ska börja gälla. Men SL kan tänka sig att skjuta upp starten till augusti och låta Nobina köra vidare på det nuvarande avtalet fram till dess.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)