VR Sverige har vunnit två stora trafikavtal i Storstockholm. Trafiknämnden i Region Stockholm tilldelade på onsdagen VR Sverige AB trafikavtalen för busstrafiken i Södertälje/Nykvarn samt Järfälla/Upplands-Bro. De nya kontrakten är på 10 år, med start 17 augusti 2026, och kontraktsvärdet för båda kontrakten uppskattas till drygt 6,5 miljarder SEK. Trafiken utförs idag av Nobina som alltså förlorar stora delar av sin trafik i Storstockholm.
Förutom de vinnande anbuden deltog Bergkvara, Keolis och Nobina i upphandlingarna.
VR får ett helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer 100 procent av trafiken att drivas med el. VR ska bland annat svara för trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning, drift och underhåll av hållplatser och depåer.
– Vi är glada att kunna ge VR Sverige AB förtroendet att driva busstrafiken i Södertälje och Nykvarn, samt i Järfälla och Upplands-Bro, baserat på konkurrenskraftiga anbud, säger Erik Norling, tillförordnad chef för trafikförvaltningen och tillförordnad vd för SL.
Avtalen innehåller incitament med bonus och viten för bland annat utförd trafik, punktlighet och resenärernas nöjdhet.
Anbudsutvärderingen har skett utifrån kriterierna pris och kvalitet. Inom ramen för kvalitet har SL bedömt förberedelseplan, kvalitet på utförd trafik, förvaltning och utveckling av SL:s egendom, samt IT-lösningar och lösningar för informationssäkerhet.
I trafikavtalet för Södertälje och Nykvarn (E47) finns idag 32 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 47 000. Avtalet har ett totalt värde av cirka 3,9 miljarder kronor och ersättningsmodellen är en kombination av produktion och incitament.
I Järfälla/Upplands-Bro finns idag 27 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 51 000. Avtalet har ett totalt värde av cirka 4,4 miljarder kronor och ersättningsmodellen är även här en kombination av produktion och incitament.
Kontrakten engagerar cirka 650 anställda som kommer att bli erbjudna anställning av VR Sverige.
Den största delen av trafiken kommer att bedrivas med cirka 200 nyinköpta elbussar som kommer att utgå från depåerna i Södertälje och Kallhäll.
– Det här är glädjande på många sätt säger VR Sverige AB:s vd Johan Oscarsson. Dels är det två nya busskontrakt som visar på att vi har en fortsatt hög kvalitet och konkurrensförmåga inom bussområdet, dels är det två kontrakt som utökar vår närvaro i Stockholm, vilket är en viktig marknad för VR.
Trafiknämndens tilldelningsbeslut kan överklagas till Förvaltningsrätten senast den 5 maj 2025.
Underbart att Nobina försvinner….
Hoppas dock att VR inte är lika skitdåliga som Nobina för chaufförers räkning…..