En riktig ”game changer”, enligt Västtrafiks vd Lars Backström. På tisdagen hade Västtrafik pressvisning i Göteborg av Sveriges första stora självkörande buss, Gårda autonom, som Bussmagasinet tidigare har skrivit om. Med den nya tekniken hoppas Västtrafik kunna öka kollektivtrafikens marknadsandel, förbättra tillgängligheten och minska behovet av förare. Bussen ska testköras i ordinarie linjetrafik från i höst och två år framåt.
Text och foto: Paula Isaksson
För första gången ska alltså en självkörande stor buss testas i komplex stadstrafik. Bussen heter Gårda autonom och har fått linjenummer 169. Från någon gång i höst kommer den ingå i Göteborgs vanliga linjenät och köra med resenärer ombord. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Västtrafik, Göteborgs Stad och Vy Buss.
Enligt Västtrafiks vd Lars Backström tjänar tekniken med självkörande bussar flera syften.
– Vi behöver utveckla kollektivtrafiken enormt de kommande åren, samtidigt som vi har brist på förare, och vi tror att tekniken med självkörande bussar är en viktig pusselbit i detta. Vi tror också att självkörande bussar kan bidra till en högre grad av tillgänglighet utanför storstäderna och att det kan vara ekonomiskt genomförbart.
Säkerhetsförare
På tisdagens pressvisning medverkade politiker, fordons- och teknikleverantörer och trafikföretaget Vy, som alla fick ta del av äran för att projektet har kunnat bli verklighet. Alla deltagare bjöds också på en provtur med bussen som har plats för 47 passagerare.
På plats längst fram satt säkerhetsföraren, som behövde ingripa bara två gånger på den tjugo minuter långa sträckan från Polhemsplatsen till Lisebergs station, tur och retur. I övrigt körde bussen själv, lugnt och behagligt, trots den komplexa trafikmiljön med bilar, spårvagnar, bussar, cyklister och fotgängare om vartannat på vissa sträckor.
Nio månader
Bussmagasinet frågade Lars Backström hur mottagliga resenärerna kommer vara för den nya tekniken. Kan den i värsta fall skrämma bort vissa kunder?
– Vi menar att resenärsupplevelsen ska vara noll, man ska inte tänka på att det inte är en förare som kör. Däremot har ju föraren en trygghetsskapande roll, framför allt om man reser sent med väldigt få andra resenärer. Just det tycker jag ska bli extra intressant att se hur det påverkar resenärernas mottaglighet för tekniken.

”Det här är en historisk milstolpe”, sa Bijan Zainali, regionråd i Västra Götalandsregionen och ordförande i Svensk Kollektivtrafik, när projektet med Västtrafiks självkörande buss presenterades för media under tisdagen. Louise Jeppsson, som är ordförande i Västra Götalandsregionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd, menade att Gårda autonom inte är vilket innovationsprojekt som helst utan ett projekt i absoluta framkant.
Försöket med linje 169 kommer pågå i nio månader, hela tiden med en säkerhetsförare längst fram. Därefter kommer föraren flytta bak till ett passagerarsäte och övervaka körningen på en ipad. Projektet avslutas efter sommaren 2027 då det ska utvärderas.
I framtiden är målet att bussen ska kunna övervakas från ett kontrollcenter.
Är det här den definitiva lösningen på dagens förarbrist?

Sedan två år testar Stavanger tillsammans med Vy Buss en likadan självkörande buss som i Göteborg. ”Nu blir det tävling om vem av oss som blir först med att inte ha en förare på plats i bussen”, sa Kristian Kolind, ansvarig för affärsutveckling och teknologi på Vy.
– Nej, det tror jag inte, det kommer ta ett tag innan tekniken med självkörande bussar kan skalas upp. Att vi gör pilotprojekt är jättebra eftersom vi lär oss mycket av dem, men jag tänker att regioner kan behöva gå ihop och öppna upp för självkörande fordon. Sedan vet man ju inte, det kanske kommer andra aktörer på marknaden som i USA, där techbolag plötsligt kör förarlösa taxibilar, svarar Lars Backström.
Superspännande
Enligt Västtrafiks vd finns det många likheter mellan projektet med Gårda autonom och utvecklingen av elbussar. Idag är elbussar en självklarhet, men så var det inte för tio år sedan.
På samma sätt är det för tidigt att redan nu svara på frågor om teknik och kostnader för stora självkörande bussar, menar han.
– Om vi backar bandet till 2013 visste inte mycket om elbussar, men var väldigt nyfikna på tekniken. Sedan fick vi till ett samarbete med Volvo och det resulterade i att vi började testa laddhybrider på linje 60. Nu ska vi testa den här bussen, och vem vet, vi kanske har ett AutonomyCity om några år, precis som ElectriCity. Men det är viktigt att komma ihåg att resan dit är ganska krokig.
Idag är det dyrt att få till en bra kollektivtrafik utanför storstäderna. Men självkörande bussar kan vara en möjlighet för Västtrafik att öka tillgängligheten i mindre tättbefolkade områden. Kanske går det att applicera tekniken på de mindre on demand-bussar som Västtrafik idag testar i ett eget projekt, funderar Lars Backström.
– Det får framtiden utvisa, det är superspännande! Men det är ju som med el, först visste vi inte om det skulle funka med elbussar på landsbygden, nu visar det sig att det gör det.
Framtiden ja, hur tror du det ser ut med självkörande bussar i Göteborg om tio år?
– Jag hoppas att vi har öppnat upp i våra upphandlingar för den här tekniken. Hur vi ska göra det vet jag inte riktigt idag, men jag tror att vi har en flotta självkörande bussar och kommer få se andra intresserade aktörer än de klassiska transportföretagen. Den här tekniken behöver finnas och vara ekonomiskt konkurrenskraftig om vi ska nå vårt mål att öka kollektivtrafikens marknadsandel från drygt 30 procent idag till 40 procent 2029, avslutar Lars Backström.






Artiklar(RSS)
Äntligen kan bussbranschen slippa bussförarna?
Utvecklingen går framåt fortare än 110 km/h, men två frågor verkar förbli obesvarade med de förarlösa bussarna:
1 – Om det sker en trafikolycka eller bussen börjar brinna, då finns det ingen förare på plats och kan peka med hela handen vad trafikanterna måste göra. En övervakningskamera känner ingen röklukt och ser ingen som får hjärtinfarkt sittande i sätet?
2 – Vad ska alla arbetslösa bussförare göra när de inte längre får köra? Ja vem har jobb i framtiden, vilket jobb, hur ska arbetslösa försörja sig, det är väl något politikerna borde kunna svara på?
Kopplat till första punkten så kan man ju även fråga sig hur ansvar ska fördelas vid en ev. olycka. Än verkar inte lagstiftningen vara helt tydlig kring hur det ska fungera med ev. autonoma fordon.
Autonoma fordon bromsar inte för någon? Autonoma fordon har alltid förkörsrätt, även vid övergångsställen? Kommer olyckorna som vanligt före lagstiftarna?
Och en sista undring för idag, är autonoma fordon bättre och billigare i drift än de med en människa bakom ratten? Pengar är ju en mycket betydelsefull och viktig del idag, när löneförhandlingar pågår, så jag förmodar att detsamma gäller vid införskaffande av morgondagens teknik, billigaste tekniken vinner i vår moderna upphandlingstid?