Den nya bussterminalen i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm kan bli en dödsfälla. Ingen oberoende part har granskat terminalen som är riskfylld, trång och osäker. Det skriver elva experter och företrädare för organisationer inom kollektivtrafiken i en debattartikel i Dagens Nyheter.
I artikeln pekar de på att en gasbuss i Stockholm för några veckor sedan fattade eld vid en trafikolycka. Säkerhetsventilen löste ut och en flera meter lång flamma slog ut och ett massivt rökmoln spreds. Vad händer om något liknande sker inomhus i den nya terminalen, frågar artikelförfattarna.
De pekar på att terminalen, där kostnaderna har skenat och öppnandet har skjutits fram gång på gång, rymmer upp till 40 bussar. Terminalen ligger 4,5 meter under havsnivån och nås via en enda 300 meter lång infart. Av denna är hälften i tunnel med bara två körfält.
– Det strider mot Region Stockhoms egna riktlinjer för bussterminaler. Denna in- och utfart är den enda möjligheten för räddningstjänstens fordon att ta sig in, heter det i artikeln där författarna hävdar att terminalens konstruktion är både unik och riskfylld.
Men någon oberoende granskning av säkerheten har inte gjorts enligt debattörerna. De bedömningar som har skett har gjorts av projektanslutna konsulter.
– Terminalen måste prövas mot de statliga säkerhetskrav som gäller för tunnlar, inte mot lokala undantag. Testa evakuering – även för rörelsehindrade. Pröva räddningstjänstens möjligheter till insats. Gå igenom säkerhetssystemen som helhet, kräver de elva artikelförfattarna.
Bland dem finns Riksrevisionsverkets tidigare generaldirektör Inga-Britt Ahlenius, Abbas Granvall, huvudskyddsombud vid Nobina Nacka-Värmdö som kommer att trafikera terminalen, Brandskyddsföreningens tidigare generalsekreterare Anders Bergqvist och professor Bo Janzon som har varit chef för avdelningen vapen och skydd vid FOA, Försvarets Forskningsanstalt.
Lämna ett svar