
Transportstyrelsen skickar tillbaka frågan om miljözon klass 3 i Stockholm till Länsstyrelsen för avgörande i sakfrågan. Foto: Liza Simonsson.
Turerna fortsätter kring Stockholms stads planer på att införa miljözon klass 3 i delar av Stockholms city. Transportstyrelsen beslutade på torsdagen att upphäva ett tidigare beslut av Länsstyrelsen och skicka tillbaka ärendet dit. Länsstyrelsen fattade i vintras beslut om att stadens planer tillsvidare inte skulle gälla eftersom länsstyrelsen ansåg att staden inte hade gjort en tillräckligt grundlig utredning av konsekvenserna av miljözonen.
Länsstyrelsens beslut överklagades hos Transportstyrelsen av Stockholms stad. Nu upphäver Transportstyrelsen länsstyrelsens tidigare beslut och skickar tillbaka frågan till Länsstyrelsen som ska avgöra själva sakfrågan om miljözon 3.
– Det innebär att kommunens miljözonsbeslut fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) tolkar Transportstyrelsens beslut som en seger.
– Det här är ännu en seger på vägen mot Sveriges första miljözon klass 3. Transportstyrelsen går på stadens linje och underkänner länsstyrelsens beslut. Stockholm är ett steg närmare att komma till rätta med avgaserna i city, säger han.
Det var i maj förra året som Stockholms kommun meddelade att miljözon klass 3 skulle införas i delar av Stockholms city från den 31 december 2024. Kommunens beslut om den nya miljözonen överklagades till Länsstyrelsen Stockholm av ett antal aktörer, bland dem Sveriges Bussföretag.
Den 28 november 2024 fattade länsstyrelsen ett delbeslut om att Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i Stockholm city tillsvidare inte skulle gälla. Beslutet överklagades av Stockholms stad, men Transportstyrelsen avslog stadens överklagande.
Det innebar att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gällde i avvaktan på att sakfrågan slutligt skulle avgöras av länsstyrelsen.
Ett halvår senare, den 25 maj i år, beslutade länsstyrelsen att upphäva stadens beslut om miljözon klass 3. Länsstyrelsen ansåg inte att kommunen hade utrett ärendet i tillräcklig omfattning. Även det beslutet överklagades av Stockholms stad.
Och på torsdagen kom så Transportstyrelsens beslut som innebär att man skickar tillbaka ärendet till länsstyrelsen. Transportstyrelsen anser att staden har utrett ärendet i tillräcklig omfattning och att länsstyrelsen därför behöver pröva ärendet i sak.
Innan det har gjorts får staden inte införa miljözon klass 3.
De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar