Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis vann stoppad upphandling

Keolis vann SL:s upphandling av busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö

Det blev den nuvarande operatören Keolis om på tisdagen tilldelades busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö. De övriga två företag som deltog i upphandlingen, Nobina och Bergkvara, begärde att upphandlingen skulle överprövas redan innan politikerna i Region Stockholms trafiknämnd fattade sitt tilldelningsbeslut. Det innebär att SL inte får skriva avtal med Keolis inna förvaltningsrätten har tagit ställning till kravet från Nobina och Bergkvara. Avtalet sträcker sig över tio år och omfattar 41 busslinjer

Trafikstart för det nya avtalet planeras till december 2026.

Uppdraget omfattar ett helhetsåtagande att genomföra och utveckla busstrafiken samt att förvalta SL:s fastigheter inom avtalsområdet. All trafik kommer att bedrivas med elbussar, vilket innebär att 100 procent av trafiken blir helt emissionsfri.

Bergkvara valde att dra tillbaka sitt anbud innan utvärderingen avslutats, vilket bekräftades av Trafikförvaltningen.

– Jag är oerhört glad och stolt över att trafikförvaltningen inom Region Stockholm har valt Keolis för att fortsätta driva busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö, som är ett av de mest komplexa trafikområdena i Sverige. Det kräver precision, kvalitet och samverkan – varje dag. Att vi nu får fortsatt förtroende att köra här under en ytterligare avtalsperiod visar att vi har levererat – och att vi är rätt aktör även för framtiden, säger Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige.

Avtalet löper över tio år utan möjlighet till förlängning och har ett totalt värde om cirka 10 miljarder kronor. Ersättningen bygger på en kombination av produktionsersättning och incitamentsbaserade ersättningar. Utöver trafikproduktion omfattar uppdraget även trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning samt drift och underhåll av hållplatser och depåer. I området finns idag cirka 40 busslinjer med sammanlagt omkring 219 000 dagliga påstigande. Trafikstart planeras till december 2026.

Upphandlingen har överprövats i Förvaltningsrätten i Stockholm. Avtal kan ingås först när domstolen meddelat beslut eller när överprövningsprocessen har avslutats.

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Finns någon information om vilka elbuss-märken som skall beställas för avtalet?

  2. Keolis verkar som en bra operatör för TO innerstaden när det kommer till förarmiljö (vilket borde vara en prioritet).

    I Göteborg såg man ju drastiska ändringar i nya tjänstepaketet 2024, kortare arbetsdagar och inga delade turer. Samma gäller ju inte i Stockholm tyvärr men de förare jag pratat med när Nobina tog över trafiken i Söderort har det visat negativa effekter på förarmiljön.

    Härligt att se att trafikförvaltningen valt Keolis igen. Hoppas också på att Kommunal kan förhandla om bättre ramtider i nya BBA i september.

    // Jakob
    Transportprogrammet (buss), Skärgårdsgymnasiet Åkersberga

  3. ”Jag är glad över beslutet att förlänga avtalet med detta företag Keolis och hoppas att det kommer tillbaka till området Naka Värmdö igen för att uppnå ännu fler framgångar.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

© 2026 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)