
Regeringen begär att EU ska förlänga skattebefrielsen för flytande biodrivmedel. Foto: Transportföretagen.
Regeringen har nu skickat in en ansökan till EU om att flytande rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO 100 också i framtiden ska vara skattebefriade. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar regeringens ansökan. På kort sikt är det den snabbaste vägen för att sänka utsläppen och är avgörande för att nå klimatmålen 2030,framhåller Transportföretagen. Om EU skulle säga nej väntar en kostnadschock för kollektivtrafiken, varnar organisationen.
För att kunna skattebefria rena och höginblandade flytande biodrivmedel krävs ett så kallat statsstödsgodkännande från EU. Det nuvarande godkännandet går ut vid slutet av nästa år.
De senaste gångerna som Sverige har ansökt om ett godkännande har själva processen tagit tid och varit komplicerad, både för Sverige och för EU-kommissionen. När sedan EU har godkänt skattebefrielsen har beskedet från EU kommit sent och gällt en kort tid, ett till fyra år. Därför lämnar Sverige in sin ansökan nu så att ett godkännande kan vara på plats i god tid innan januari 2027, framhåller regeringen.
Transportföretagen välkomnar beskedet från regeringen och anser att en förlängd skattebefrielse på biodrivmedel skulle vara ett viktigt styrmedel för att ge företag och privatpersoner en möjlighet att välja bort fossila drivmedel till förmån för hållbara alternativ.
– Omställningen är transportbranschens viktigaste fråga. På lång sikt behöver vi satsa på elektrifiering. Men i det korta perspektivet är gröna, flytande drivmedel avgörande. Det finns ingen snabbare väg till minskade utsläpp av växthusgaser. Ska vi ha minsta chans att nå klimatmålen 2030 måste vi få tillgång till skattebefriad HVO, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Ett eventuellt nej från EU-kommissionen skulle för kollektivtrafiken innebära ökade kostnader på en halv miljard kronor 2027.
– Transportbranschen behöver stabila och förutsägbara villkor för att våga investera i hållbara lösningar. Vi hoppas nu på ett snabbt och positivt besked från EU, säger Tina Thorsell.
Lämna ett svar