
Under åren 2018 – 2023 testades små förarlösa elbussar i Barkarbystaden, nordväst om Stockholm. De bussar som eventuellt ska testas på Färingsö blir av en annan modell. Foto: Ulo Maasing.
Färingsö i Ekerö kommun utanför Stockholm kan få självkörande små bussar som hämtar eller lämnar resenären vid ytterdörren. Det är ett av huvudspåren i ett kollektivtrafikprojekt i Ekerö kommun på Mälaröarna. Just nu pågår ett arbete med att ta fram en pilotstudie. Om alla pusselbitar faller på plats skulle trafiken kunna börja rulla redan under hösten nästa år.
Tanken är att en stomlinje med relativt täta avgångar ska kombineras med mindre elfordon som resenären kan boka vid behov för att resa hela vägen till eller från hemmet.
– I dag kan det vara svårt att resa kollektivt på landet utanför tätorterna. Bussarna går sällan och tiderna passar inte alltid. Detta vill vi försöka ändra på, säger Pepijn Klaassen, mobilitetsstrateg på Ekerö kommun.
Ekerö kommun ingår i projektet tillsammans med Sustainable Innovation, Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) samt Taxi Stockholm.

Tanken 2023 var att man skulle kunna resa förarlöst nästan från dörr till dörr i Barkarbystaden. Foto: Ulo Maasing.
Just nu pågår ett arbete med att ta fram underlag till en eventuell pilotstudie.
I förstudien kommer Sustainable Innovation att undersöka hur eldrivna och självkörande fordon kan användas på landsbygdsvägar.
SL kommer att titta på hur bokning kan ske direkt i SL:s app medan Ekerö kommun kommer att kartlägga lämpliga områden och hållplatser för bussbyten.
Mer precist ska förstudien fördjupa sig i ett antal områden och frågeställningar:
Analysera tekniska förutsättningar för eldrivna, autonoma fordon;
Undersöka hur efterfrågestyrd trafik kan integreras i SL:s app;
Kartlägga lämpliga rutter;
Hållplatser och infrastruktur;
Identifiera tillstånds- och regelverksfrågor;
Analysera energieffektivitet och kostnader;
– Vi ser en stor potential i att kunna ersätta stora bussar som ofta går nästan tomma med nya flexibla lösningar. Den här förstudien är ett steg mot en verklig demonstration och förhoppningsvis ett skifte i hur kollektivtrafik i glesbygd fungerar, säger Roland Elander, programchef Hållbar mobilitet på Sustainable Innovation.
Förstudien väntas vara klar under våren.
Förarlösa bussar har testats tidigare i SL-trafiken. Ett första test inleddes 2017 i stadsdelen Kista. När det projektet avslutades flyttades bussarna till Barkarbystaden nordväst om Stockholm och ett ambitiöst projekt där i samarbete mellan Nobina, SL och Järfälla kommun. Där etablerades SL:s linje 549, den första reguljära linjen i Europa med autonoma bussar.
Först körde bussarna en fastställd linje, men sedan var ambitionen att resenären skulle kunna göra en lokal resa eller ansluta till den mer traditionella kollektivtrafiken. Allt sköttes digitalt. Den förarlösa bussen planerade själv sin rutt sedan resenären bokat via en app. Tanken var att hela Barkarbystaden skulle täckas in med autonoma, anropsstyrda fordon.
Men efter det politiska maktskiftet efter det senaste planet skrotades 2023 istället projektet i Barkarbystaden av den nya, S-ledda majoriteten.



Artiklar(RSS)
Spontant tycker jag att bussarna behöver större däck och mer markfrigång om det ska fungera på vintern