Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart kan de självkörande bussarna skippa linjen

En unik satsning på att göra de självkörande bussarna I Barkarbystaden invigdes på onsdagen. Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons invigningstestade. Foto: Ulo Maasing.

Nu behöver de självkörande bussarna i Barkarby utanför Stockholm inte vara låsta till en linje. Istället kan resenärerna bli hämtade och lämnade på beställning på en närbelägen virtuell hållplats, vare sig man vill göra en lokal resa eller ansluta till den mer traditionella kollektivtrafiken. Allt sköts digitalt – den förarlösa bussen planerar själv sin rutt sedan resenären bokat via en app. Ingen annan än resenären själv behöver agera för att resan ska genomföras. År 2025 ska hela Barkarbystaden täckas in med autonoma anropsstyrda fordon.

– Det här är kollektivtrafikens svar på Netflix, kommenterade Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) när han tillsammans med Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman (M) på onsdagen invigde den unika lösningen. Den har utvecklats i nära samarbete mellan region, kommun och operatören av de självkörande bussarna, Nobina.

Systemet är helt appbaserat. Resenären beställer via en app och bussen planerar själv färden optimalt.

– Här prövar vi morgondagens lösningar för kollektivtrafik idag. Vi gör det möjligt för människor att beställa kollektivtrafik när och var de vill åka, konstaterade Kristoffer Tamsons som beskrev satsningen i Barkarbystaden som unik i Europa, kanske i världen.

En jämn ström av internationella besökare kommer också till Barkarbystaden för att studera kollektivtrafiken där.

De självkörande bussarna har sedan oktober 2018 trafikerat SL:s linje 549 i Barkarbystaden på den första reguljära linjen i Europa med autonoma bussar.

Sedan dess har trafiken och tekniken utvecklats och bussarna ökat färdhastigheten. Hittills har bussarna varit bundna till att köra en fastställd linje.

Men nu är en ändring på gång. Istället för att bussarna ska vara låsta till att följa en linjesträckning etablerar Nobina ett nätverk av virtuella hållplatser där resenärer kan stiga av och på.

Nobina Technologys Jens Lindström, till vänster, lät Emma Feldman och Kristoffer Tamsons beställa den autonoma bussen för att resa till skilda platser i Barkarbystaden.

Finmaskigt nätverk
Systemet är helt molnbaserat. Resenären beställer bussen via en app och talar också om vart han eller hon vill åka. När resenären gör sin beställning skickas en signal ut till en ledig buss. Totalt tre autonoma bussar kör i systemet.

Bussen räknar själv ut vilka virtuella hållplatser som passar bäst och meddelar resenären detta. Det kan exempelvis vara en information om att gå runt ett gathörn fram till en viss plats. Bussen samordnar också själv resan med andra beställningar och väljer optimal väg.

Rent tekniskt fungerar den unika trafiken så att Nobina spelar in alla vägsträckor som bussen kan välja när den kör anropsstyrt.

Till en början är målet att resenären aldrig ska ha mer än 200 meter till närmaste virtuella hållplats. Men Nobina har som mål att det avståndet ska minska efterhand som systemet utvecklas.

Inte taxi
Däremot kommer systemet inte att hämta eller lämna resenären vid dennes port.

– Vi vill inte vara en taxitjänst utan kollektivtrafik med ett finmaskigt virtuellt hållplatsnät, säger Jens Lindström, vd för Nobinas utvecklingsbolag Nobina Technology.

Sanningens ögonblick. Skulle premiärresenärerna komma dit de ville, trots att allt skötts digitalt från beställningen och till resans slut? Jodå. Det fungerade. Foto: Ulo Maasing.

– Vi lägger kollektivtrafiken i resenärernas händer och integrerar anropsstyrd trafik med autonoma fordon. Allt sker autonomt, utan mellanhänder. Ett nästa steg blir att använda stora bussar. Då kan vi på ett världsunikt sätt kombinera konventionell linjetrafik med anropsstyrd.

I sommar testas systemet, men till hösten kommer en betaversion att lanseras. Då kommer allmänheten att kunna använda det.

Idag trafikerar de autonoma bussarna i Barkarbystaden en sträcka på cirka tre kilometer, men det tillstånd som Nobina har från Transportstyrelsen täcker hela Barkarbystaden, alltså ett betydligt större område. Till en början kommer de anropsstyrda bussarna att fungera inom ett mindre område, men redan i höst när betaversionen tas i bruk utvidgas området. 2025 ska hela Barkarbystaden täckas in av de självkörande, efterfrågestyrda bussarna.

Unikt samarbete
– Att den här satsningen görs i Barkarbystaden är ingen slump utan bygger på ett unikt samarbete mellan trafikföretag, kommun och region, sa Emma Feldman vid invigningen.

– Det började 2013 när Järfälla kommun åtog sig att bygga 14 000 bostäder och tusentals arbetsplatser här som en förutsättning för att vi skulle få tunnelbana. Vår målsättning är att utbyggnaden av kollektivtrafiken ska gå i takt med samhällsbyggandet så att människor som flyttar hit aldrig vänjer sig vid bilen eftersom de har tillgång till en bra kollektivtrafik.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)