Tag Archive for ‘Västtrafik’
Appar öppnar anropsstyrda enkelresor
Ny teknik gör det nu möjligt för resenärer som reser med både anropsstyrd och vanlig linjetrafik i Västra Götaland att åka på enkelbiljett. Tidigare har det inte varit möjligt eftersom det inte har funnits några biljettmaskiner i de anropsstyrda fordonen. Nu kan man använda Västtrafiks framgångsrika app Västtrafik To Go för att köpa biljetter.
Västtrafik snabbar upp digitalisering
Västtrafik slopar en del av det pågående arbetet med att förenkla sitt gamla betalsystem för att istället snabba upp utvecklingen av sina digitala tjänster. Arbetet med att förändra kortläsarna och att ta bort det av många illa omtyckta check-outsystemet avbryts. Nu ska man satsa mer på appen Västtrafik To Go.
Västtrafik måste göra om upphandling
Efter en dom i kammarrätten måste Västtrafik göra om sin upphandling av särskilda persontransporter (färdtjänst, sjukresor mm) i Västra Götaland. I sitt förfrågningsunderlag begärde Västtrafik ett avtal på fem år.
Trendbrott för bussavgaser
Införandet häromåret av Euro 6-kraven för avgasutsläpp har inneburit ett klart trendbrott när det gäller bussavgaserna. Det konstaterar IVL, Svenska Miljöinstitutet, som under fem års tid har mätt av gaser från olika bussmodeller och bränslen. Studien har finansierats av IVL tillsammans med Västtrafik. En av slutsatserna är att avgaserna från bussar med den nya Euro 6-klassningen är renare, bland annat vad gäller kväveoxider, men att det fortfarande rullar många äldre bussar på vägarna med högre utsläpp.
Västtrafik satsar på reflekterande resenärer
Västtrafik har tillsammans med sina partners startat en kampanj som ska få fler resenärer att använda reflex. Viktigast är att öka trafiksäkerheten. Förutom att minska risken för olyckor och hastiga inbromsningar hjälper reflexer till att minska antalet kunder som blir frånåkta på grund av att de inte syns vid hållplatsen. Målet är att tio procent färre ska bli frånåkta jämfört med motsvarande period förra året.
Fler reser när bussbolaget får ökat inflytande
Fler reser och resenärerna är nöjdare. Det är resultatet av det första trafikkontrakt i Västra Götaland som upphandlades enligt den så kallade Västtrafikmodellen, busstrafiken i Trollhättan och Vänersborg. Hittills i år har bussresandet med Västtrafik ökat med drygt sju procent i stadstrafiken jämfört med förra året och kundnöjdheten ligger fortsatt på höga nivåer.
Mer hot men mindre våld mot förare
Under de senaste åren har hoten mot förarna i kollektivtrafiken i Västra Götaland ökat, men samtidigt har det fysiska våldet snarast minskat. Det skriver Göteborgs-Posten som har tagit del av aktuella siffror från Västtrafik.
SMS:ande bussförare sparkad
En bussförare som körde i ett bussbolag med uppdrag åt Västtrafik har fått sparken därför att han använde sin mobiltelefon under körning. En resenär filmade föraren när denne sms:ade samtidigt som han körde bussen på en av Västtrafiks linjer. Först när resenären sa till föraren la denne undan telefonen.
Västtrafik flirtar med 200 000
Västtrafik gör nu en storsatsning på att locka bilister till kollektivtrafiken. 200 000 hushåll i Västsverige får nu ett erbjudande om att provåka gratis med kollektivtrafiken under två veckor. Kampanjen vänder sig till bilister med målet att få fler att välja ett mer hållbart resande. Erbjudandet som börjar skickas ut den här veckan går till bilpendlare i hela Västtrafiks område.
Maskinell visering av mobilbiljetter underlättar för föraren
En ny lösning för maskinell validering av mobilbiljetter ska göra det lättare för bussförare att avgöra om resenären har rätt och giltig biljett för sin resa. Det är bussoperatören Nobina som har tagit fram lösningen i samarbete med Västtrafik. Man har döpt lösningen till Validera.





Artiklar(RSS)