Tag Archive for ‘Västtrafik’
Smygremiär för laddhybridbussar i Göteborg
På tisdagsmorgonen var det smygpremiär för laddhybridbussar i Göteborg. Från klockan nio på morgonen och sex timmar framöver började den första av de laddhybridbussar (eller plug-in-hybrider) som de också kallas trafikera linje 60 i Göteborg mellan Masthugget och Linden.
Swebus hållbarast i bussbranschen
Expressbussföretaget Swebus är bäst i bussbranschen på hållbarhetsfrågor. Detta enligt Sustainable Brands Index, en undersökning där konsumenterna uppger vilka varumärken de tycker är bäst på hållbarhetsfrågor. Där placerar sig Swebus bland de 40 bästa.
Västtrafik på offensiven för att locka bilister
Västtrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Västra Götaland, gör nu ännu en satsning för att locka bilpendlare att välja kollektivtrafiken. Den här veckan får 143 000 bilägare i Göteborg och flera kranskommuner ett erbjudande från Västtrafik om att åka gratis för att prova kollektivtrafiken under två veckor.
Ledare: Myndigheter har hittat regnbågens fot!
m att gång på gång strunta i att följa branschens gemensamma modellavtal gör de som upphandlar kollektivtrafik att trafiken kostar mycket mer än nödvändigt. Det är pengar som skulle kunna användas till utveckling och till att få fler att ta bussen. Varför gör man så och varför struntar regionala kollektivtrafikmyndigheter och de tidigare länsbolagen i sin egen branschorganisations rekommendationer? Har man hittat guldskatten vid regnbågens fot?
Pris till Västtrafik för kärlekskampanj
Västtrafiks kampanj ”Vi älskar bilister” har prisbelönats i reklambranschens tävling Guldnyckeln, där kampanjen tog hem ett andrapris, en silvernyckel, i kategorin resor & transporter. Förstapriset togs av Svenska Institutet och Visit Sweden.
Trängselskatten i Göteborg får fler att åka kollektivt
Allt fler människor i Västra Götaland köper Västtrafiks periodkort sedan trängselskatten i Göteborg infördes vid årsskiftet. I januari slogs försäljningsrekord då Västtrafik sålde periodkort för 120 miljoner kronor. Det är en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra om man räknar bort den prishöjning som Västtrafik har genomfört.
Ledare: Storleken är viktig, mycket viktig
Den som hävdar att storleken är oviktig är fel ute. Storlekens betydelse är både väsentlig och underskattad. Men när svenska upphandlare ger sig ut för att köpa busstrafik är man fixerad vid att stort är bäst. Det är ett utslag av ett gammaldags produktionstänkande som skadar såväl branschens ekonomi som vår gemensamma miljö. Och dessutom undergräver förutsättningarna för kollektivtrafik på trafiksvaga linjer.
Västtrafiks ”dödslista” klubbad – men mer nerskärningar väntar
Västtrafiks styrelse har nu klubbat vilka busslinjer i Västra Götaland som ska läggas ner eftersom man anser att de har för få resenärer. Nerdragningarna, av Västtrafik kallade effektiviseringar, innebär att Västtrafik på årsbasis sparar 37 miljoner kronor. Men Västtrafik aviserar redan nu att fler nerskärningar kommer eftersom man av kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland har fått i uppdrag att göra nerskärningar motsvarande 70 miljoner kronor på helårsnivå. Västtrafik säger också upp samarbetet med Swebus om Swebuslinje 830 mellan Jönköping och Göteborg. Där har Västtrafik köpt platser på bussarna men nu är det slut med det.
Västsvenska bilister väljer expressbuss
Sedan trängselskatten i Göteborg infördes vid årsskiftet har resandet med Västtrafiks expressbussar och pendeltåg ökat kraftigt. Starkast är ökningen för expressbussarna, som under vecka fem hade 18 procent fler påstigande jämfört med samma vecka förra året.
Ledare: Årets självmål i branschen
Hade det varit fråga om en fotbollslandskamp mellan Sverige och England hade ett självmål av den här digniteten fyllt tidningarnas sportsidor i flera dagar. Det finns ju gränser för hur en spelare kan klanta sig. Men nu handlar det inte om fotboll, utan om kollektivtrafik. Närmare bestämt busstrafik i Göteborg. Men även där har man lyckats göra ett praktfullt självmål. Målskytten heter Västtrafik.





Artiklar(RSS)