Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ett skepp kom lastat med MalmöExpressen

Ett skepp kom på fredagen lastat med den första MalmöExpressen. Foto: Ulo Maasing.

Ett skepp kom på fredagen lastat med den första MalmöExpressen. Foto: Ulo Maasing.

Det skrevs svensk kollektivtrafikhistoria och busshistoria i Malmö hamn på fredagseftermiddagen. Med ett fartyg från Antwerpen anlände då den första MalmöExpressen – den första riktiga BRT-bussen i Sverige. Därmed får Malmö också en buss som klarar något som inga bussar i Storstockholm klarar – på- och avstigning genom samtliga dörrar. Syftet är att öka reshastigheten och korta hållplatsuppehållen.

MalmöExpressen är inte bara en buss, det är ett urbant, snabbt och smidigt inslag i Malmö, sa Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs. Foto: Ulo Maasing.

MalmöExpressen är inte bara en buss, det är ett urbant, snabbt och smidigt inslag i Malmö, sa Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs. Foto: Ulo Maasing.

– Det här är inte bara en buss. Det är mycket mer än så. Det är ett urbant, smidigt och snabbt trafikmedel för den stad som redan idag har Sveriges bästa kollektivtrafik, sa Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs när han tog emot den första MalmöeExpressen vid kryssningsterminalen i Malmö.

På plats fanns ett stort pressuppbåd. Som enda branschmedia fanns även bussmagasinet.se på plats i Malmö hamn.

För första gången visades den unika bussen på svensk mark.

– Redan har man i städer på andra håll i Sverige börjat tala om att ”vi måste också ha sådana bussar,” berättade Martin Atterhall för bussmagasinet.

Malmöexpressen är 24 meter lång och har på- och avstigning genom samtliga fyra dörrar. Foto: Ulo Maasing.

Malmöexpressen är 24 meter lång och har på- och avstigning genom samtliga fyra dörrar. Foto: Ulo Maasing.

Han är fleet manager på Nobina som ska köra trafiken med de 15 bussarna som sätts i trafik i Malmö den 1 juni. MalmöExpressen ska gå mellan Rosengård och Västra Hamnen i Malmö på en linjesträckning som är en kombination av dagens linje 5 och 8 i Malmö.

– Tidigare har man talat om superbussar och annat. Från och med nu heter de här bussarna enbart MalmöExpressen och inget annat, slog Henrik Dagnäs fast.

Nära samarbete
Malmöexpressen är resultatet av ett nära samarbete mellan Malmö Stad, Skånetrafiken och Nobina.

De 24 meter långa bussarna av modell Van Hool Exqui.City kommer att ge en kapacitet på 1100 resenärer i timmen i vardera riktningen på linjen.

Inredningen går i flera grå nyanser med accenter i grönt. Foto: Ulo Maasing.

Inredningen går i flera grå nyanser med accenter i grönt. Foto: Ulo Maasing.

Normalt kommer 13 bussar att vara i trafik samtidigt.
De ersätter dagens 22 bussar som har en sammanlagd kapacitet på 800 passagerare i timmen.

– Vi kommer alltså att kunna ta emot fler resenärer med färre bussar, sa Skånetrafikens projektledare för MalmöExpressen, Björn Wendeby.

Skånetrafiken räknar med 5 – 8 miljoner resor om året med MalmöExpressen.

Båda de främre dörrarna har rullstolsramp. Mellan dörrarna finns plats för två rullstolar. Foto: Ulo Maasing.

Båda de främre dörrarna har rullstolsramp. Mellan dörrarna finns plats för två rullstolar. Foto: Ulo Maasing.

Turtätheten blir en buss var femte minut.

Till nästan 70 procent kommer bussarna att gå på egen infrastruktur.

Förarplatsen bjuder på suverän sikt. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen bjuder på suverän sikt. Foto: Ulo Maasing.

För att göra resorna ännu snabbare finns det kortläsare vid alla dörrar. Resenärerna kan alltså stiga på och av i samtliga fyra dörrar. Även för rullstolsburna resenärer ska det gå snabbare att stiga på och av, i synnerhet om mer än en rullstolsburen resenär ska resa. Bussen har plats för två rullstolar mellan de båda främre dörrarna. Båda dörrarna är också utrustade med rullstolsramp.

Samtliga dörrar kan både öppnas och stängas av passagerarna, även utifrån.

Ärtigare grönt
Till det yttre liknar de dubbelledade bussarna moderna spårvagnar, även om den första bussen som premiärvisades i Malmö inte hade hunnit få hjulskydden monterade. Med dessa på kommer hjulen till största delen att döljas vilket kommer att ge bussarna ett ännu elegantare utseende.

Martin Atterhall räknar med att hjulskydden kommer att vara avmonterade vintertid med tanke på snön.

– Det blir lite grann så att när rattmuffen åker på monteras hjulskydden. Och när rattmuffen åker av åker hjulskydden på, skrattar han.

Exteriören får en annan (och ärtigare) grön färg än Skånetrafikens övriga stadsbussar.

– Det är ett viktigt bidrag till att skapa en speciell image för MalmöExpressen, framhöll Björn Wendeby.

Funkar i Malmö men inte i Stockholm. MalmöExpressen får kortläsare samt på- och avstigning genom samtliga dörrar. Foto: Ulo Maasing.

Funkar i Malmö men inte i Stockholm. MalmöExpressen får kortläsare samt på- och avstigning genom samtliga dörrar. Foto: Ulo Maasing.

– Med MalmöExpressen ska vi öka antalet kollektivresenärer och göra en positiv miljöinsats genom att minska bilresandet. Bussarna är också gas/-elhybrider vilket gör att deras miljöpåverkan blir mycket litet.

Inredningen är elegant och samtidigt tålig. Stolarna är klädda med textilier i två grå nyanser, ljus och mörk. Klädseln hr ett fiffigt pilmönster, med mörka pilar som pekar neråt och ljusa neråt.

De gråa nyanserna matchas av ärtgröna accenter när det gäller exempelvis ryggstöd för stående passagerare.

Föraren sitter i en egen kupé med strålande sikt. Mycket av manövreringen som exempelvis överblick över dörrarna sker med hjälp av kameror och monitorer i förarens cockpit.

Om MalmöExpressens bussar:

Tillverkare: Van Hool, Modell: Exqui.City

Längd 23,82 m

Passagerarna kan själva öppna dörrarna utifrån. Foto: Ulo Maasing.

Passagerarna kan själva öppna dörrarna utifrån. Foto: Ulo Maasing.

Vikt fullastad: 36 ton

Antal passagerare: 55 sittande, 95 stående

Gashybrid som lagrar bromsenergin i ett batteri på 650 V

Elmotorns drivmoment: 2000 Nm. Motsvarar dieselmotor på ca 450 hästkrafter.

Kameror över varje dörr samt fyra utvändiga kameror till hjälp för föraren.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

7 kommentarer »

  1. Var skall ni laga och underhålla
    dessa bussar ??

    • Tror hela projektet blir en flopp precis som dubbeldäckarna till Trelleborg!Buss med släp
      tror jag varit bättre,vi får se om något år.

  2. Bra artiklel, men fartyget kom från Zeebrugge inte Antwerpen, men vad gör det när Malmö fått sveriges häftigaste buss?

  3. De här saken blir en flopp. I Göteborg superbussarna funkar dåligt.

  4. Ser inte direkt fördelen med detta och då bor jag längs denna linje.
    Vet inte varför man har byggt sönder en av Malmös större gator för att lägga en bussfil delvis i mitten.
    Kan någon förklara varför bussfilen har förlagts i mitten på vissa ställen och längs kanten på andra vilket innebär att bussen ska kryssa sig fram längs vägen.
    Dessutom måste jag som passagerare korsa biltrafik för att komma till hållplatserna. Visst finns det övergångsställen men inte på alla ställen.
    Tror detta är ett dyrköpt jippo som redan kostat det dubbla mot vad man räknade med.

  5. Hoppas det fungerar bra. Spårvagnar på gatan vill jag inte se. Om de får eget spårområde är jag positiv till spårvagnar.

  6. Lite gammal artikel detta, men ändå. BRT har blivit en succé i många städer världen över. Curitiba i Brasilien är ”originalet” och på många vis en bra stad för svenska storstäder att jämföra med.
    Misslyckas man i Malmö så beror det på att man av någon outgrundlig anledning inte kör konceptet med BRT fullt ut, och sätter käppar i hjulen för sig själva vid hållplatserna genom att varje passagerare som kliver ombord, i samband med ombordstigningen, måste registrera sin biljett. Det tar tid, och bussen blir stående onödigt länge, inte i väntan på att folk ska kliva av/på, utanför att de ska köa för att registrera biljetten. Ett stopp vid hållplats i Curitiba för en dylik buss tar typiskt femton sekunder från det att hjulen stannar till de börjar rulla igen. Och då har de ramper på alla dörrar som ska fällas ner och upp också. Inga steg alls, det sänker hastigheten på ombordstigande. De kan köra bussar i en-minuterstrafik utan problem. Vad jag förstod händer det att malmöexpressen kör ikapp framförvarande vid hållplatser trots 5-minuterstrafik. Det beror sannolikt på ovan nämnda, onödiga, fördröjningar vid hållplatserna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)