Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss eller spårväg delar Uppsala

Buss på Storsa Torget i Uppsala. Foto: DavidArthur.

Buss på Storsa Torget i Uppsala. Foto: DavidArthur/Wikimedia Commons.

Frågan om Uppsala i framtiden ska få spårväg delar stadens invånare enigt en opinionsundersökning som Upsala Nya Tidning, UNT, har låtit göra. Ungefär halva befolkningen är positiv, den andra halvan tveksam. Någon kostnadskalkyl finns ännu inte framme, och många av de politiker som vill ha spårväg vill att andra ska var med och betala, dvs att man får statsbidrag till en spårutbyggnad.

Ungefär 49 procent av 1000 intervjuade svarar ja eller kanske på UNT:s fråga ”Tycker du att Uppsala ska satsa på spårtrafik, så som spårvagnar eller spårtaxi, som ett inslag i kollektivtrafiken?” 48 procent säger nej eller är tveksamma. Två procent vet inte.

Bland politikerna i kommunen är dock entusiasmen för spårtrafik betydligt större än hos befolkningen, ungefär som i Lund.

Just nu pågår en förstudie och en kostnadskalkyl ska vara klar under augusti. När förstudien är färdig ska Uppsala gå till regeringen för att få med staten som finansiär.

Hårdast driver MP kravet på spårväg.

– Det är en av de absolut viktigaste frågorna. Spårvagn är ett urbant, effektivt, bekvämt och miljövänligt sätt att resa, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd i Uppsala till UNT.

Folkpartiet säger däremot direkt nej tyill spårvagnar i centrala Uppsala.

– Den linje som finns i Stockholm mellan Djurgården och Sergels torg kostade över 300 miljoner per kilometer att anlägga. Det är för dyrt. Spårvagnar skulle också döda Uppsala som cykelstad. Vi vill i stället satsa på elbussar eller andra moderna bussar, säger kommunalrådet Mohamad Hassan(FP) till Upsala Nya Tidning.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Det väsentliga är väl att kollektivtrafiken;

    1) Slutar köra på råoljebaserade drivmedel, eftersom de ger upphov till nettoutsläpp avväxthusgaser, främst CO2, och eftersom världen går mot en brist på konventionell råolja.

    2) Minskar sina utsläpp av giftiga kolväten, som t.ex. WHO har uppgraderat giftigheten på. Det är t.ex. polyaromater (PAH). Bra om utsläpp av NO2 också minskar. policyn att endast nya bussar med förbränningsmotor ska få köras i innerstäder i Sverige ger dock upphov till ÖKADE utsläpp av NO2… ”partiklar från trafik” = PM10 kommer från slitage av däck och asfalt. Inte från avgasrör… Slitage från stålhjul och skenor ger damm, som är mycket vasst, ungefär som asbestfibrer… Sådant slitage är mycket skadligt. Enligt forskare på Karolinska Inst.

    3) Är kostnadseffektiv och fungerar.

    Drift av plugin hybridbuss, som delvis körs på el som kommer från elnätet, och delvis körs på ett flytande dieseldrivmedel (Syntetiska paraffinoljor som HVO, GTL och BTL. Inte råoljebaserad dieselolja) är ett koncept där kollektivtrafiken kan använda befintliga vägar. Inga nya dyra spår behöver byggas. Alla utsläpp minskar kraftigt. Då det är elavbrott, så kör de ändå, på det flytande drivmedlet (HVO, GTL, BTL). Dessa drivmedel kan göras från biomassa även i Sverige. Om svenska Regeringar och politiska trafikhuvudmän slutar att bojkotta dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)