Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oförändrat i Dalarna i tio år efter minimal konkurrens (uppdaterad)

Dalatrafiklogga1Samverkansbolaget Sambus och Keolis får fortsätta att köra busstrafiken i Dalarna som nu. Det blev klart på fredagsförmiddagen sedan arbetsutskottet i Region Dalarna fattat tilldelningsbeslut om vem som ska köra trafiken från nästa sommar när de båda företagens direkttilldelade avtal löper ut.

Konkurrensen i upphandlingen var minimal. Förutom Sambud och Keolis bjöd endast ytterligare ett företag på trafik.

Det nya trafikavtalet gäller i tio år med möjlighet till förlängning 1 + 1 år.

Keolis kör tätortstrafiken i Borlänge och Falun, medan Sambus kör den regionala busstrafiken i Dalarna.

Upphandlingen har gjorts efter flera års upphandlingskaos i regionen.Den nya trafiken ska starta 3 juli 2016 och avtalet kommer att gälla fram till och med juni 2026.

Det totala anbudspriset ligger på 599,3 miljoner/år som kan jämföras med 2015 års budgeterade trafikkostnader på 698,3 miljoner kr. Årets trafikkostnader är dock extremt höga för Dalatrafik eftersom den trafik som nu körs direktupphandlades på ett kort avtal och med mycket kort varsel vilket fick stort genomslag i priset.

Under begreppet Servicetrafik samordnas den allmänna kollektivtrafiken på ett bättre sätt med skolresor, färdtjänst- och sjukresor.

Det totala antalet fordon som upphandlats är 405 st, varav 226 stora bussar och resten mindre bussar som kan kombinationsanvändas i servicetrafik och linjetrafik under lågtrafiktider samt specialfordon/taxifordon för servicetrafiken.

I avtalet finns ett resandeincitament som ger leverantören en fast ersättning per resenär i linjetrafiken. I trafikområde 3 är den 12 kr per resenär. I övriga trafikområden är den 7 kr per resenär.

En modell för kvalitetsuppföljning, SIQs modell för kundorienterad verksamhetsutveckling, kommer att tillämpas under avtalsperioden.

– Vi är både stolta och glada över det visade förtroendet. När vi tillfälligt gick in för att säkra kollektivtrafiken i juni förra året var det med målsättningen att bli kvar under lång tid. Det har vi nu lyckats med och vi ser fram emot att tillsammans med Dalatrafik och Sambus fortsätta utveckla kollektivtrafiken, säger Magnus Åkerhielm, vd Keolis.

Keolis vann enligt egen uppgift upphandlingen genom att tilldelas höga kvalitetspoäng tillsammans med ett konkurrenskraftigt och hållbart pris. Eftersom Keolis behåller kontrakt innebär det inga förändringar för medarbetarna. Trafikstart sker i juli 2016 och avtalet är på tio år med möjlighet två års förlängning.

–   Det har varit ett intensivt första år med stort engagemang från våra medarbetare. Det här skapar en stabilitet och långsiktighet och det känns bra, säger Agne Domeij, områdeschef Dalarna.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)