Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

StångåBuss: ”HVO för bra för att vara sant”

Anette Engelhoffer, StångåBuss: HVO är nästan för bra för att vara sant.

Anett Engelhoffer, StångåBuss: HVO är nästan för bra för att vara sant.

StångåBuss i Linköping har tagit emot tio HVO-certifierde bussar från Mercedes-Benz i sitt arbete med att få en helt fossilfri fordonsflotta. Företaget har satsat mycket på att öka kunskapen om förnyelsebara bränslen i allmänhet och HVO i synnerhet. Det gör att de ofta får ta en utbildande roll för såväl kunder som branschkollegor. Sedan  den 27 maj drivs alla bolagets dieselfordon av HVO. Man har också öppnat landets första publika tankstation för HVO.

Patrik Pettersson, StångåBuss: En utmaning att få folk utanför bussbranschen att ta till sig fördelarna med HVO.

Patrik Pettersson, StångåBuss: En utmaning att få folk utanför bussbranschen att ta till sig fördelarna med HVO.

– För oss är det viktigt att fler får upp ögonen för HVO och får tillgång till samma fördelar, oavsett om man kör bil, lastbil eller buss. HVO är nästan för bra att vara sant. Vi är övertygade om att HVO är arvtagaren till traditionell diesel, säger Anett Engelhoffer, Platschef på StångåBuss.

De tio bussarna är åtta Mercedes-Benz Intouro och två Mercedes-Benz Tourismo.

Patrik Petersson, driftchef på Stångåbuss, ser bristen på kunskap om HVO som ett stort problem.

– Gemene man har relativt låg kunskap om vad HVO är och vad det kan göra. Utmaningen för framtidens HVO-tillverkare är att få vanligt folk utanför bussbranschen att ta till sig fördelarna. Förhoppningsvis kan vår nya tankstation hjälpa till på traven, säger han. HVO-bränslet som StångåBuss använder tillverkas i Finland av animaliska fetter och raps. Bränslet är därmed helt fritt från palmolja.

HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och är ett samlingsnamn för biobaserad diesel. Råvarorna är främst vegetabiliska oljor och biologiskt material som t ex raps, skogsavfall samt djurfetter.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)