Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höjdarpremiär för Trosabussen och MAN

Unik buss på unik linje. När Trosabussen fick sin första dubbeldäckare för trafiken mellan Stockholm/Liljeholmen och Trosa fick man också en helt buss som man tagit fram i samarbete med Svenska Neoplan. Foto: Ulo Maasing.

Unik buss på unik linje. När Trosabussen fick sin första dubbeldäckare för trafiken mellan Stockholm/Liljeholmen och Trosa fick man också en helt buss som man tagit fram i samarbete med Svenska Neoplan. Foto: Ulo Maasing.

Prick kockan 16.15 på fredagen rullade en unik dubbeldäckare ut från Liljeholmens T-banestation i södra Stockholm med kurs mot Trosa. Det var den första dubbeldäckaren på Trosabussens kommersiella expresslinje mellan Stockholm och Trosa. Men det var också premiär för en helt ny dubbeldäckare på den svenska marknaden, byggd av MAN och den spanska karossören Unvi som mest är känd för sina sightseeingbussar med öppen övervåning och som finns i en lång rad storstäder.

Den buss som nu har satts i trafik mellan Trosa och Stockholm är resultatet av ett samarbete mellan Trosabussens ägare Åkerbergs Trafik och Svenska Neoplan som representerar MAN i Sverige.

Bussen är resultatet av ett samarbete mellan Svenska Neoplan och Åkerbergs Trafik. Här skakar Svenska Neoplans Stefan Eriksson och Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik hand vid premiären. Foto: Ulo Maasing.

Bussen är resultatet av ett samarbete mellan Svenska Neoplan och Åkerbergs Trafik. Här skakar Svenska Neoplans Stefan Eriksson och Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik hand vid premiären. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har byggt bussen enligt länstrafikstandard, alltså med tanke på de krav som ställs i trafikupphandlingar runt om i landet. För att få en bra ståhöjd på båda våningarna är bussen 4,20 meter hög. Ståhöjden på vardera våningen är som lägst 1,84 meter, förklarade Stefan Eriksson på Svenska Neoplan i samband med premiärturen.

Svenska Neoplan har ambitionen att bryta in på den växande marknaden för dubbeldäckare, både i regional trafik och i expresstrafik. Förutom att rulla i Trosabussens reguljära trafik ska bussen också fungera som ett referensobjekt för operatörer och trafikupphandlare.

Fakta om Trosabussens dubbeldäckare

Fabrikat: MAN/Unvi
Beteckning:  Lions chassis/Urbis DD
Längd: 14 m
Bredd: 2,55 m
Höjd: 4,2 m
Antal passagerare: 72 (varav 71 sittande)
Totalvikt: 27 500 kg
Tjänstevikt: 20 050 kg
Motoreffekt: 353 kW
Cylindervolym: 12 419 kbcm
Drivmedel: diesel
Miljöklass: Euro 6
Växellåda: Automat
Antal axlar: 3
Däckdimension: 315/80R22,5
Alkolås

Bussen visades första gången på bussmässan Busworld i Kortrijk i höstas, men gick sedan tillbaka till fabriken i Spanien för bland annat installation av en hel del avancerad teknik. Till Åkerbergs Trafik kom den i månadsskiftet januari/februari.

Den buss som nu går i trafik för Trosabussen har 71 sittplatser samt rullstolsplats och rullstolsramp vid bakdörren. Till övervåningen leder två trappor, en på vänstra sidan bakom föraren och en på höger sida vid bakdörren.

– Anledningen till att vi har valt att placera den främre trappan bakom föraren istället för den vanligaste lösningen med trappa på höger sida, omedelbart bakom framdörren är att vi vill ge föraren en bättre sikt ut mot höger.

– Därmed minskar vi risken för skador på högersidan när bilar skrapar i bussen i samband med att de byter fil, berättar Pär Åkerberg, vd för Åkerbergs Trafik.

En unik teknisk detalj är att föraren med hjälp av kameror kan ha en ständig koll på allt som sker runt bussen med utrustning från brittiska Brigade. Kameror som är placerade på utsidan av bussen täcker in alla döda vinklar och ger även föraren en vy uppifrån runt hela bussen.

Ett avancerat kamerasystem gör att föraren kan se allt som sker och alla hinder runt bussen i en monitor ovanför vindrutan. På den här bilden visar monitorns vänstra del allt som finns bakom bussen, medan den högra delen visar bussen uppifrån. Man ser tydligt en person som står vid bussens främre högra hörn, likaså att bakdörren är öppen på bussen som står vid trottoarkanten. Foto: Ulo Maasing.

Ett avancerat kamerasystem gör att föraren kan se allt som sker och alla hinder runt bussen i en monitor ovanför vindrutan. På den här bilden visar monitorns vänstra del allt som finns bakom bussen, medan den högra delen visar bussen uppifrån. Man ser tydligt en person som står vid bussens främre högra hörn, likaså att bakdörren är öppen på bussen som står vid trottoarkanten. Foto: Ulo Maasing.

En monitor vid förarplatsen, över vindrutan visar föraren hur det ser ut runt bussen i dess närområde.

– Det ökar trafiksäkerheten och vi hoppas också att utrustningen ska förebygga även en del småskador, säger Pär Åkerberg.

I båda trapporna finns displayer som i rött visar vilka platser på övervåningen som är upptagna. Foto: Ulo Maasing.

I båda trapporna finns displayer som i rött visar vilka platser på övervåningen som är upptagna. Foto: Ulo Maasing.

Koll på övervåningen
För att göra det enklare för resenärerna att avgöra om de ska gå upp på övervåningen eller stanna på den nedre finns det displayer i båda trapporna. Dessa visar vilka platser på övervåningen som är lediga och vilka som är upptagna.

Vid varje stol finns dessutom en skylt med en symbol för säkerhetsbälte. Om resenären inte sätter på sig bältet lyser skylten som en påminnelse.

– Men våra förare påminner också alltid resenärerna om att använda bälte. Vår ambition är att vi ska ha en bältesanvänding som ligger i topp, framhåller Pär Åkerberg.

På båda våningspanen finns flera monitorer. Foto: Ulo Maasing.

På båda våningspanen finns flera monitorer. Foto: Ulo Maasing.

På båda våningsplanen finns flera monitorer för visning av trafikinformation, reklam (inte minst för Trosa och Åkerbergs Trafik) samt underhållning.

En fiffig detalj är att de båda stolsparen längst fram på övervåningen har egna små monitorer (med hållare för kaffemugg eller annan dryck) så att passagerarna där slipper böja nacken bakåt för att se på den stora tv-skärmen under taket.

Förutom den stora monitorn under taket har de passagerare som åker längst fram på övre plan små monitorer med mugghållare. Symbolerna för säkerhetsbälte tänds om resenären inte tar på sig bältet. Foto: Ulo Maasing.

Förutom den stora monitorn under taket har de passagerare som åker längst fram på övre plan små monitorer med mugghållare. Symbolerna för säkerhetsbälte tänds om resenären inte tar på sig bältet. Foto: Ulo Maasing.

Stabil gång
Med tanke på att bussen är inredd för linjetrafik på en linje med körtid på högst en timme från ändhållplats till ändhållplats är stolsavståndet inte särskilt stort.

Inredningen, här på övre planet, har en exklusiv prägel. Takhöjden är som minst 1,84 meter på båda planen. Foto: Ulo Maasing.

Inredningen, här på övre planet, har en exklusiv prägel. Takhöjden är som minst 1,84 meter på båda planen. Foto: Ulo Maasing.

Men när Bussmagasinet provåkte hela sträckan var komforten fullt tillräcklig, även om vi gärna hade sett något längre sittdynor som hade gett mer stöd för låren.

– Om vi köper ytterligare en buss kommer vi troligen att ha andra stolar, kommenterar Pär Åkerberg.

Vi kunde också konstatera att bussen går mycket stadigt på vägen.

Exteriört är bussen något av en rullande turistbyrå för Trosa. Foto: Ulo Maasing.

Exteriört är bussen något av en rullande turistbyrå för Trosa. Foto: Ulo Maasing.

Åkerbergs Trafik planerar att i första hand använda den nya dubbeldäckaren  på morgon- och eftermiddagsturer där man hittills av kapacitetsskäl har varit tvungen att dubblera avgångarna.

Exteriört är bussen något av en rullande turistbyrå där Trosa marknadsförs.

Premiärresenär från Liljeholmen var Renee Liljegren som välkomnades ombord av Pär Åkerberg. Foto: Ulo Maasing.

Premiärresenär från Liljeholmen var Renee Liljegren som välkomnades ombord av Pär Åkerberg. Foto: Ulo Maasing.

Det är dock inte ett uttryck för stark lokalpatriotism från Trosabussens sida, utan ett sätt att marknadsföra destinationen Trosa och därmed också locka fler resenärer. Man samarbetar med turistbyrån i den lilla Sörmlandsstaden och skapar på det sättet en vinna-vinnasituation.

– Och det är klart att vi hoppas på lite sponsring för reklamen, skrattar Pär Åkerberg.

 

Unik kommersiell linje
Trosabussen är en unik busslinje också genom att det är den enda busslinjen i landet som länstrafiken och senare kollektivtrafikmyndigheten har valt att steg för steg göra till en kommersiell linje från att en gång ha varit traditionellt upphandlad.

Sedan 2010 har Åkerbergs Trafik haft en tjänstekoncession för trafiken mellan Liljeholmen och Trosa. Det innebär att företaget har tagit en stor ekonomisk risk, samtidigt som man har haft en stor frihet att bestämma tidtabeller och biljettpriser.

Trosabussen är numera en helt kommersiell linje, men som ett uttryck för ett gott samarbete mellan bussföretaget och kollektivtrafikmyndigheten klippte Oskar Jonsson, strategisk chef för Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, det blågula bandet. Foto: Ulo Maasing.

Trosabussen är numera en helt kommersiell linje, men som ett uttryck för ett gott samarbete mellan bussföretaget och kollektivtrafikmyndigheten klippte Oskar Jonsson, strategisk chef för Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, det blågula bandet. Foto: Ulo Maasing.

På Sörmlands kollektivtrafikmyndighet har man varit nöjd med hur trafiken har skötts och utvecklats. Sommaren 2014 beslutade därför myndigheten att avstå från att lägga trafikplikt på linjen och upphandla trafiken när det dåvarande avtalet gick ut i somras. Istället fick Åkerbergs Trafik köra Trosabussen som en helt kommersiell linje, utan något ekonomiskt stöd från skattebetalarna.

– Men vi har ett gott samarbete mellan kollektivtrafikmyndigheten och oss och träffas regelbundet för att diskutera olika möjligheter att utveckla kollektivtrafiken, framhåller Pär Åkerberg.

Som ett uttryck för samarbetet mellan parterna var det Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, som klippte det blågula bandet innan bussen för första gången rullade iväg från Trosa Hamn till Liljeholmen för att hämta premiärresenärerna.

– Vi arbetar nu på en lösning som gör att resenärerna kan åka på samma biljett både i vår kommersiella trafik och med länstrafiken i Sörmland och senare gärna också SL-trafiken. Vi måste ju göra det enkelt för kunderna att åka kollektivt. Det tjänar alla på, säger Pär Åkerberg.

– Och jag ser gärna ett samarbete även med järnvägen i kundernas intresse. Ibland passar ju bussen bäst, ibland tåget. Om vi kan samarbeta ökar vi marknaden för kollektivtrafiken och tar marknad från bilen.

Dubbeldäckaren från MAN/Unvi är unik och särskilt framtagen för trafik i Sverige. Svenska Neoplan har siktet inställt på marknaden för dubbeldäckare i regionaltrafik och expressbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Dubbeldäckaren från MAN/Unvi är unik och särskilt framtagen för trafik i Sverige. Svenska Neoplan har siktet inställt på marknaden för dubbeldäckare i regionaltrafik och expressbusstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Genom att bussen är 4,20 meter hög får man på båda våningarna en lägsta ståhöjd för passagerarna på 1,84 meter. Foto: Ulo Maasing.

Genom att bussen är 4,20 meter hög får man på båda våningarna en lägsta ståhöjd för passagerarna på 1,84 meter. Foto: Ulo Maasing.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)