Bussen är på många sätt framtidens transportmedel. Men en förutsättning för att bussbranschen ska fortsätta att utvecklas och lyckas rekrytera nya bussförare är att ändra dagens kollektivavtal. Det skriver Sveriges Bussföretag i en ny rapport: ”I bussbranschen finns framtiden”. Man framhåller att bussbranschavtalet träffades 2003, men att tiden börjat gå ifrån avtalet som det ser ut idag.
– Det innebär att samtliga segment, upphandlad linjetrafik, turist- och beställningstrafik samt kommersiell linjetrafik tillämpar samma kollektivavtal. Ett och samma avtal som ska tillgodose behoven hos det stora bolaget som bedriver upphandlad linjetrafik i storstaden likväl som hos det lilla beställningstrafikföretaget på landsbygden.
– För att alla våra medlemsföretag ska vara konkurrenskraftiga och fortsätta kunna erbjuda en efterfrågad och uppskattad tjänst måste kollektivavtalet utvecklas i takt med utvecklingen i vår omvärld, skriver Sveriges Bussföretags förhandlingschef och vice vd i rapporten.
Just kollektivavtalet är en nyckelfaktor för att bussbranschen ska kunna utvecklas och rekrytera nya förare, heter det i rapporten. Man menar att det krävs ett attraktivt och nytänkande kollektivavtal, inte minst när det gäller arbetstiderna, så att människor lockas till bussföraryrket. Inte minst gäller det för att locka kvinnor att i ökad utsträckning söka sig till branschen.
– Ett modernt kollektivavtal måste se till den nya generationen. Fokus måste flyttas från nutiden till morgondagen och hur vi ska få in den nya generationen bussförare i branschen. Det är helt nödvändigt att skapa bra och fördelaktiga förutsättningar för ungdomar för att lyckas i framtiden, heter det i rapporten.
Bland annat vill bussföretagen att besluten ska flyttas närmare arbetsgivarna och medarbetarna eftersom många centrala avtal låser parterna. Lokala avtal, däremot, är ofta bättre anpassade för de enskilda företagens förutsättningar.
Bussföretagen utmanar nu fackförbundet Kommunal när det gäller att åstadkomma ett nytt kollektivavtal för bussbranschen.
– Vi är beredda att påbörja ett arbete om det moderna kollektivavtalet som utgår från ett blankt papper för att sedan steg för steg skapa framtidens medarbetaravtal. På detta utmanar vi Kommunal! Den resan vill vi göra tillsammans med Kommunal, skriver Sveriges Bussföretag i sin rapport.
Jag läste hela rapporten. Intressant – och jag hoppas Kommunal nappar på att förenkla och förbättra kollektivavtalet.
Det finns många egendomligheter och verklighetsfrämmande moment i det. Två exempel: Varför har linjechaufförer uppräkning av tid efter kl 22, och inte beställningschaufförer? Och hur tänker man kring bemanningsfrågor i beställningstrafiken om schemat ska vara ute flera veckor i förväg? Det funkar ju inte i verkligheten när t.ex. Migrationsverket beställer en buss kl 9 som ska avgå kl 13… eller när tåget kör ner en kontaktledning.
Att sedan kollektivavtalets arbetstidsregler inte harmonierar med varken EU-reglerna eller arbetsstidsdirektivet gör ju inte tillvaron enklare för den som vill följa reglementet.
Det går säkerligen att göra mycket i kollektivavtalet som kan gagna både oss chaufförer och de bolag vi kör åt.
Lycka till med arbetet.