Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jan-Erik Kjellberg har avlidit

Jan-Erik Kjellberg, välkänd profil inom svensk buss- och kollektivtrafikbransch har gått bort. Foto: Ulo Maasing.

Jan-Erik Kjellberg, välkänd profil inom svensk buss- och kollektivtrafikbransch har gått bort. Han blev 72 år. Foto: Ulo Maasing.

Jan-Erik Kjellberg, tidigare bland annat förbundsdirektör i Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) har avlidit i en ålder av 72 år efter en längre tids sjukdom. Jan-Erik var en välkänd profil i den svenska buss- och kollektivtrafikbranschen. Han var också med och bildade BR, som startade sin verksamhet 1 januari 1994.

BR blev då den svenska bussbranschens organisation efter det att tidigare Svenska Busstrafikförbundet och bussföretagen inom dåvarande Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF, gemensamt bildade en ny svensk branschorganisation för såväl privata som offentliga busstrafikföretag och bussresearrangörer. SLTF, nuvarande Svensk Kollektivtrafik, renodlades samtidigt som ett förbund för enbart offentliga beställare, dagens regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag.

Jan-Erik var BRs första kanslichef och tillträdde sedan posten som förbundsdirektör i förbundet och vd i BR:s båda bolag i maj 2001. Jan-Erik var förbundets förbundsdirektör fram till juni 2007 då han gick i pension och efterträddes av Anna Grönlund.

Jan-Erik Kjellberg hade ett starkt engagemang för BR, dess medlemmar och den svenska bussbranschen. Han var en ofta sedd gäst hos landets regionala bussbranschföreningarna. Han var också en av initiativtagarna till projektet ”Rollerna spelar roll” som syftade till att ta fram standardiserade modellavtal och dokument för den upphandlade busstrafiken, en föregångare till dagens Avtalsprocess inom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Som tidigare medarbetare på SLTF hade Jan-Erik utmärkta relationer till många offentliga trafikhuvudmän och deras ledningar. Jan-Erik var också tidig med att se fördelarna med Internet som kommunikationskanal för medlemsorganisationer. Han tog initiativ till att etablera den databas för bussregler land för land i Europa på Internet som nu framgångsrikt utvecklas och förvaltas av Sveriges Bussföretag till gagn för medlemsföretag som kör turist- och beställningstrafik i Europa.

Jan-Erik Kjellberg engagerade sig mycket även i branschens internationella arbete. Här ses han på IRU:s världskongress 2008. Foto: Ulo Maasing.

Jan-Erik Kjellberg engagerade sig mycket även i branschens internationella arbete. Här ses han på IRU:s världskongress 2008. Foto: Ulo Maasing.

Det europeiska intressent märktes också i Jan-Eriks starka engagemang i bussbranschens båda internationella förbund IRU och UITP där han aktivt medverkade i flera arbetsgrupper och var ledamot i IRUs Generalförsamling. Han insåg tidigt EUs stora framtida påverkan på svensk transportbransch och deltog därför aktivt i arbetet i Bryssel. Det arbetet underlättades av att Jan-Erik Kjellberg behärskade flera europeiska språk utmärkt.

– Jag hade förmånen att få arbeta med Jan-Erik i många år som kollega och när han sedan gått i pension fungerade han i många år som min mentor, säger Anna Grönlund.

– Jan-Erik tvekade aldrig att ta på sig uppgifter eller driva svåra frågor för medlemsföretagens räkning. Han var obrottsligt lojal mot det förbund och dess medlemmar som gett honom förtroende att leda verksamheten. Han hade en torr underfundig humor och kunde njuta av att formulera en spetsig kommentar i ett känsligt remissvar eller en skrivelse. Men han var noga med att hålla en strikt yrkesmässig profil i arbetet.

– Hans varma, humoristiska sida och det faktum att han var djupt engagerad i svensk fotboll och körde motorcykel är kanske inte så många som känner till, säger Anna Grönlund.

I samband med att  BR bildades och SLTF renodlades till en organisation för beställare av kollektivtrafik slogs de båda organisationernas ekonomiskt svaga tidningar samman till en ny branschtidning: Resor & Trafik. Under flera år var Jan-Erik vd för det förlag som ägdes av de båda branschorganisationerna och som gav ut tidningen. Under hans tid som vd utvecklades Resor&Trafik till en verksamhet med god lönsamhet som 1997 såldes till ett kommersiellt förlag.

– Jag hade förmånen att arbeta nära tillsammans med Jan-Erik. Det var en tid då vi lyckades styra upp en konkursfärdig verksamhet till en lönsam. Vi kom alltid väldigt väl överens, blev goda vänner och hade många glada stunder tillsammans. Jan-Erik hade en härlig humor som han kombinerade med en stor, personlig värme och en stark ansvarskänsla, säger Ulo Maasing som på nittiotalet var chefredaktör för Resor&Trafik.

Jan-Erik Kjellberg fungerade i flera år efter sin pensionering som ordförande för BR:s stämmor och var med att klubba beslutet om ett samgående mellan BR och dåvarande Bussarbetsgivarna (BuA) 2013. 2014 bildade så BR och BuA tillsammans bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag.

Begravningen äger rum fredagen den 19 augusti klockan 14.00 på Smådalarö Gård i Haninge, söder om Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Verkligen en tråkig nyhet att ta del!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)