Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hools superbuss ExquiCity till Geneve

Den belgiska busstillverkaren Van Hool lanserar nu sin superbuss ExquiCity i trådbussversion för Geneve i Schweiz. Den version som Geneve har köpt är en 18-meters ledbuss. Lokaltrafiken i Geneve, Transports Publics Genevois (TPG) har beställt totalt 33 ExquiCity. I Sverige blir Malmö först med modellen, fast då inte som trådbuss utan som gashybrid.

Van Hools superbuss ExquiCity som trådbuss för Geneve. Illustration: Van Hool.

Bussarna till Geneve får två drivaxlar vilket ska göra att de inte har några problem att även under svåra väderförhållanden trafikera linjer med kraftiga höjdskillnader och branta backar. Leveranserna sker i år och nästa år.

ExquiCity presentrades första gången som en mock-up på den internationella kollektivtrafikunionens (UITP) mässa i Dubai för två år sedan. Det är därför logiskt att premiärvisningen av den version som ska levereras till Geneve äger rum i samband med UITP:s världskongress och utställning i samma stad i maj i år.

ExquiCity kan fås både i 18 och 24 meters längd och i en rad olika versioner när det gäller drivlina, dock ej med enbart dieselmotor. Däremot kan bussen fås som trådbuss, dieselhybrid, gashybrid, bränslecellshybrid eller helt elektrisk. Bussarna till Malmö blir 24 meter långa.

Totalt har Van Hool hittills fått beställningar på 92 ExquiCity. Bland dessa finns 27 st 24-meters dieselhybrider till Metz, Frankrike; 3 st 24-meters dieselhybrider till Barcelona, Spanien; 9 st 18-metrs trådbussar till Parma, Italien; 5 st 24-meters dieselhybrider till Luxemburg samt 15 st 24-meters gashybrider till Malmö.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)