Medan Scania tar det lite lugnare går Volvo på offensiven när det gäller den ökade elektrifieringen av busstrafiken. När den internationella kollektivtrafikunionen UITP nästa vecka håller sin världskongress med tillhörande stor mässa i Génève kommer de båda svenska busstilverkarnas delvis skilda vägval att framstå tydligt.
Inför mässan förklarar Scania att en hybridisering av bussarna kommer att vara ekonomiskt bärkraftig ”så snart som en ekonomisk och pålitlig lösning är tillgänglig för att lagra energi ombord på ett fordon”.
Lagringen kan ske på olika sätt, till exempel i form av mekanisk energi med hjälp av ett svänghjul eller elenergi via batterier eller superkapacitorer som laddas under inbromsningar och används för framdrivning under acceleration.
Scania anser dock att varken batterier eller superkapacitorer har utvecklats tillräckligt för en kommersiellt tillfredsställande lösning när det gäller livslängd och livscykelkostnader.
Volvo, däremot, gör en kraftfull internationell lansering av sina nyheter när det gäller hybridbussar. Företaget kommer i Génève att visa både sin nya Volvo 7900 laddhybrid som lanserades för några veckor sedan, liksom sin hybridledbuss, även den lanserad nyligen.
BRT, Bus Rapid Transit, kommer också att få en framträdande roll hos Scania på UITP-mässan. Företaget framhåller att de bästa sättet att minska koldioxidutsläppen från busstrafiken är att öka effektiviteten på olika sätt. Det gäller inte bara med tekniska lösningar och drivmedelsval utan också genom åtgärder som att etablera särskilda bussvägar, öka tillgängligheten vid busshållplatser med mera.
Bussmagasinet.se finns naturligtvis på plats och rapporterar från mässan i Génève på måndag och tisdag.
Lämna ett svar