Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo lanserar helt eldrivna bussar

Förnyelsebar el ska driva Sveriges av allt att döma första elbusslinje. Foto: Ulf Klingström.

Göteborg får Sveriges första, ultramoderna elbusslinje. Staden får därmed bussar som är helt drivna på förnyelsebar el som en del av kollektivtrafiken i Göteborg. Bussarna glider fram ljudlöst och utan utsläpp, hämtar upp passagerare inomhus och ger resenärerna tillgång till ny teknik.

Satsningen kommer att presenteras på en presskonferens i Göteborg på måndagen. Bakom denna står Volvokoncernen i samarbete med Göteborg Energi, Västtrafik, Energimyndigheten, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Volvo beskriver själv satsningen som ”tagen ur en framtidsvision men på riktigt redan här och nu”. Man framhåller att eldriften inte bara sätter Göteborg på kartan vad gäller hållbara och innovativa lösningar för kollektivtrafiken. Den nya busslinjen öppnar också nya möjligheter för hur städer och tätorter planeras, framhåller man från Volvo.

När Volvo Bussar i april premiärvisade de laddhybridbussar som nu går i trafik i Göteborg förklarade Volvo Bussars vd Håkan Karlsson att framtiden för Volvo Bussar är elektrisk.

– Det sker en tydlig utveckling via hybrider och plug-in-hybrider till heleletktriska bussar, säger Håkan Karlsson.

Han ville då inte specificera en tidpunkt då Volvo kommer att börja leverera rena elbussar, men menade att det inte kommer att dröja alltför länge.

– Steget är inte särskilt stort när man har hybridbussar och plug-in-hybrider. Då har vi skaffat oss batteritekniken. Sedan är steget till helt eldrivna bussar inte så stort, sa Håkan Karlsson.

– I stadstrafik är hybrider och elbussar framtiden. Induktiv, alltså trådlös laddning av bussarna är ett intressant steg som vi vill utforska vidare.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)